Lomaile rennosti, kun pihan kasvit on huollettu hyvin

13.6.2016

Istuta kukat altakasteluamppeliin, jossa on reilu vesitila. Amppelit ovat suosittuja, mutta muutoin vaikeimmin loman aikana kasteltavia.
Isojen ruukkukasvien vedensaanti varmistuu lyhyen loman ajaksi, kun ne kastellaan kunnolla ja ne laitetaan pesuvatiin, joka täytetään noin viiden sentin korkeudelta vedellä.

Puutarhaliiton tiedote 13.6.2016

Loma-aika lähestyy juuri nyt, kun alkukesän aikana istutetut kasvit ovat parhaimmillaan. Miten huolehdin siitä, että kukka- ja kasviloisto säilyy myös lomalta paluun jälkeen? Samoja vinkkejä voi käyttää myös mökin kasvien hengissä pitämiseen. Timo Taulavuori Puutarhaliitosta antaa vinkkejä siitä, miten istutukset selviävät parhaiten kesäloman aikana? Pihasta kannattaa huolehtia jo senkin vuoksi, että asunto näyttää asutulta. Kuihtuneet kukat ja pitkäksi venynyt nurmikko kun kutsuvat puoleensa lähinnä vain kutsumattomia vieraita.

Viikonlopun ja viikonkin loman kasvit selviävät yleensä mainiosti, kun etukäteishuolto on tehty hyvin. Tätä pitemmäksi ajaksi on hyvä miettiä joko automaattikastelujärjestelmän asentamista tai turvautua naapuriapuun. Moni naapuri auttaa mielellään ja samalla vastavuoroisuus parantaa naapuruston yhteisöllisyyttä. Nuoret kaipaavat kesätienestiä ja auttavat puutarhatöissä pientä korvausta vastaan. Sopiva tuntipalkka on esimerkiksi kymppi.

Kymmenen vinkkiä iloiseen jälleennäkemiseen loman jälkeen:

1. Istuta ennen lomaa pienissä ruukuissa olevat kasvit isompiin astioihin tai altakasteluruukkuihin, joiden reilu multa- ja vesitila varastoi kosteutta ja ravinteita.
  2. Katso viikon säätiedotus etukäteen. Jos luvassa on sadetta useana päivänä, siirrä kasvit suojaan sateelta, ja jos hellettä ennustetaan, niin varjoisa paikka on silloin paras.
  3. Yli viikon poissaoloon kannattaa varautua niin, että ruukuissa ja amppeleissa olevia kasveja typistetään hiukan pienemmiksi haihdunnan vähentämiseksi. Kasvit jopa tuuheutuvat leikkauksen jälkeen.
  4. Jos kuivuutta on tiedossa, nostetaan amppelit ja ruukut pesuvateihin, joiden pohjalle laitetaan noin viisi senttiä vettä puskuriksi. Umpinaisiin astioihin on vastaavasti hyvä porata ylivuotoreiät noin 3 – 5 senttiä pohjasta, jotta kasvit eivät huku rankkasateiden aikana.
  5. Köynnöksille ja pitkävartisille kasveille on hyvä asentaa tuet jo etukäteen, sillä kasvu kiihtyy keskikesällä. Tuet suojaavat myös tuulilta ja ukkosmyrskyjen tuhoilta.
  6. Lannoituksesta selviää kesän aikana helpoiten, kun juhannuksen paikkeilla lisää multaan kestolannoiterakeita tai -puikkoja. Silloin pelkkä vesikastelu riittää lomakaudella.
  7. Kasteluvettä kannattaa varastoida saaveihin ja ämpäreihin, mikä helpottaa kastelua, varsinkin, jos ulkopuolinen kastelija käy hoitamassa kasveja.
  8. Kasvit haihduttavat vähemmän, jos ne ovat varjossa tai tuulettomassa paikassa. Toisaalta esimerkiksi tumma suojainen eteläseinusta on aina kuumin paikka, joten ruukkuja ei pidä sijoittaa loman ajaksi paahteisimmalle seinustalle.
  9. Avaa kasvihuoneiden, kastien ja lasitettujen tilojen ikkunat ja luukut raolleen, sillä suljetussa tilassa lämpö voi nousta kasveille sietämättömäksi.
  10. Erilaisten kotikutoisten kastelusysteemien avulla voi myös varmistaa kasvien vedensaannin. Nurin perin käännetyt vesipullot ja vesiastiaan upotetut huopa-/kangasmatot ruukkujen alla tuovat lisäkosteutta. Ne on hyvä testata ja sisäänajaa jo viikkoa aikaisemmin, jolloin näkee käytännössä, miten ne toimivat? Puutarhamyymälöissä on tarjolla monia erilaisia kasteluvälineitä.

Kesästä on lupa nauttia loman aikana rennosti ilman huolia puutarhasta. Kotiinpaluun jälkeen on upeaa, kun puutarha kukoistaa entistä ehompana. Toisaalta, jos osa kasveista on kärsinyt, niin uusia kasveja on nykyisin entistä paremmin saatavilla puutarhamyymälöistä myös loppukesästä. Silloin voi myös uusia istutuksia syysasuun!

Lisätietoja: puutarha-agronomi Timo Taulavuori, Puutarhaliitto ry, 040-745 3005 tai timo.taulavuori@puutarhaliitto.fi