Vielä ehtii mukaan Avoimiin Puutarhoihin!

28.5.2018

Vesiaiheet ovat aina inspiroineet kotipuutarhureita.

Puutarhaliiton tiedote 28.5.2018

Sadat yksityiset ja julkiset puutarhat avautuvat vieraille heinäkuun ensimmäisenä sunnuntaina klo 12–17. Tapahtuman teemana on ”Puutarha ei ole koskaan valmis, mutta aina kokemisen arvoinen”. Vierailukohteita kaivataan vielä lisää mukaan kaikkialta Suomesta, jotta kaikilla kiinnostuneilla olisi mahdollisuus viettää elämyksellistä tapahtumapäivää.

Puutarhat kaipaavat nyt vettä

Ennätyksellisen lämmin toukokuu on vauhdittanut kasvua ja kukintaa. Sateiden puute onpuolestaan lisää tarvetta kasteluun. Tapahtuman yhteistyökumppani Fiskars esittelee kastelulaitteita yhteistyössä tapahtumaan jo ilmoittautuneiden 50 puutarhan avulla. Vinkkejä kesälomakaudella tarvitaan, jotta puutarhan syötävästä sadosta tulisi runsasta ja kasvien rehevyys säilyisi loppukesän.

Vanhan kansan sanonta ”Kaikki mikä sataa ennen juhannusta, sataa viljalaariin” pitää hyvin paikkansa myös harrastepuutarhoissa. Riittävän kastelun avulla puutarha saadaan kukoistamaan erityisen hyvin aurinkoisena alkukesänä. Kuitenkin hyvän keskikesällä annetun kastelun avulla varmistetaan seuraavan vuoden runsas kasvu ja kukinta.

Tapahtumaan ilmoittaudutaan www.avoimetpuutarhat.fi -sivujen kautta. Ilmoittautumisaikaa on jatkettu yleisön pyynnöstä sunnuntaihin 3.6. asti. Tapahtuman www-sivuihin kannattaa tutustua. Siellä on nähtävillä jo nyt ilmoittautuneet puutarhat ja hienoja kohteita edellisiltä vuosilta.

Avoimet puutarhat -tapahtuman järjestävät Puutarhaliitto ry yhteistyössä Kotipuutarha-lehden ja Svenska Trädgårdsförbundet rf:n kanssa. Maiju ja Yrjö Rikalan sekä Nikolai ja Ljudmila Borisoffin puutarhasäätiöt tukevat tapahtumaa. Yhteistyökumppaneina ovat Allergia-, iho- ja astmaliitto ’Terve askel luontoon’ -kampanjallaan sekä Fiskars Oyj kasteluteemallaan.

Lisätietoja:

www.avoimetpuutarhat.fi  www.oppnatradgardar.fi

Puutarhaliitto kasvattaa hyvinvointia. Puutarhaliitto haluaa parantaa suomalaisten hyvinvointia tasokkaan puutarhatuotannon, terveyttä edistävien tuotteiden, viihtyisien viheralueiden ja innostavan puutarhaharrastuksen kautta. Tavoitteena on edistää yritys- ja harrastustoiminnan elinvoimaisuutta.