Siirtolapuutarhaliiton jäsenedut

Siirtolapuutarhaliitto tarjoaa jäsenyhdistyksilleen ja jäsenyhdistystensä jäsenille monipuolista ja asiantuntevaa palvelua sekä rahanarvoisia etuja. Tässä tarkempaa tietoa jäseneduista:

Edut jäsenyhdistyksille

Jäsenyhdistyssivusto verkossa

Jäsenyhdistysten suljettu verkkosivusto on suunnattu liiton jäsenyhdistysten hallituksille ja toimihenkilöille. Sivusto sekä monipuolistaa että helpottaa tiedonjakoa ja yhteydenpitoa sekä tukee yhdistysten verkostoitumista.

Sivusto tarjoaa alustan jäsenyhdistysten hallitusten jäsenten väliseen keskusteluun keskeisistä aihealueista, kuten esim. laki- ja veroasiat sekä rakentaminen.  Tarvittaessa liiton toimisto ottaa yhteyttä viranomaisiin tai juristiin selvittääkseen vastaukset esitettyihin kysymyksiin.

Sivustolla on monipuolinen valikoima ladattavia oppaita ja ohjeita siirtolapuutarhoista, yhdistystoiminnasta sekä viljelystä. Sivustolla on myös asiakirjamalleja, joita yhdistykset voivat käyttää apunaan laatiessaan omia asiakirjojaan.

Jäsenyhdistysten hallitusten jäsenet ja toimihenkilöt, joilla ei vielä ole tunnuksia voivat tilata ne täältä.

Koulutustuki

Siirtolapuutarhaliitto myöntää hakemuksesta taloudellista tukea yhdistysten jäsenilleen järjestämään puutarhaviljelyyn tai yhdistystoimintaan liittyvään koulutukseen.

Liitto kartoittaa jäsenyhdistysten kuntien ja lähialueen koulutustarjonnan sekä julkaisee tiedot tarjonnasta jäsenyhdistyssivustolla. Tarvittaessa liitto neuvottelee koulutuksille ’siirtolapuutarhahinnan’ koulutusten tarjoajien kanssa.

Kotisivualusta

Siirtolapuutarhaliiton jäsenyhdistykset voivat ottaa käyttöönsä Yhdistysavaimen päivittäjä- ja käyttäjäystävällisen kotisivualustan liiton neuvottelemaan erikoishintaan. Liitto tarjoaa yhdistyksille myös valmiin kotisivuteeman, jolla yhdistys saa pienellä vaivalla omasta verkkosivustostaan näyttävän.

Yhdistysten yleisötapahtumien markkinointi

Siirtolapuutarhaliitto tarjoaa jäsenyhdistyksilleen yleisötapahtumien markkinointiapua. Liiton nettisivuston osiossa Tapahtumia siirtolapuutarhoissa yhdistysten tapahtumat saavat veloituksetonta näkyvyyttä. Kävijät ohjataan osioon liiton nettisivujen etusivulta ns. nostolaatikolla kesäkauden aikana.

Tapahtumamarkkinointi edellyttää, että yhdistykset ilmoittavat tapahtumistaan liiton toimistoon.

Ansiomerkit

Siirtolapuutarhaliiton ansiomerkit ovat arvostettu tapa muistaa yhdistyksen ansioituneita puurtajia. Valikoimaan kuuluvat kultainen, hopeinen ja pronssinen ansiomerkki sekä plaketti. Liiton työvaliokunta myöntää ansiomerkit yhdistyksen tekemästä ansiomerkki-anomuksesta.

Ansiomerkkien myöntämiskriteerit ja hakulomakkeet löytyvät jäsenyhdistysten verkkosivustolta.

Kansainvälinen yhteistyö

Suomen Siirtolapuutarhaliitto on Kansainvälisen siirtolapuutarhaliiton jäsen. Kansainvälisellä liitolla on keskeinen rooli siirtolapuutarhaliikkeen asioiden puolestapuhujana Euroopan Neuvostossa. Kansainvälinen iitto julkaisee siirtolapuutarhureille suunnattuja oppaita, ja kustantaa niiden käännökset jäsenmaiden kielille. Jäsenyhdistykset saavat suomenkielisten oppaiden sähköiset versiot veloituksetta käyttöönsä jäsenyhdistysten verkkosivustolta.

Kansainvälinen tunnustus

Kansainvälinen siirtolapuutarhaliitto myöntää kansallisen jäsenliittonsa jäsenyhdistyksille tunnustuksia innovatiivisista, ekologisista tai sosiaalisen toiminnan hankkeesta. Ehdotuksen kv. liitolle tekee Suomen Siirtolapuutarhaliitto.

Vuonna 2014 Vallilan Siirtolapuutarhayhdistys sai Kansainvälisen liiton Golden Rose -kunniakirjan siirtolapuutarhamuseohankkeestaan. Lue lisää.

Edut jäsenyhdistysten siirtolapuutarhureille

Koulutus

Yhdistyksille tarjotun koulutustuen ja koulutustarjonnan kartoittamisen lisäksi Siirtolapuutarhaliitto myös järjestää itse erilaista koulutusta jäsenyhdistysten jäsemille / viljelijöille.

Yhdistysten luottamus- ja toimihenkilöille liitto tarjoaa koulutusta yhdistyksen hallintoon liittyvissä asioissa - esim. puheenjohtajan tehtävät, sihteerin tehtävät, taloudenhoitajan tehtävät, yhdistyksen viestintä ja yhdistyksen varainhankinta.

Pitkät perinteet omaava, vuosittain järjestettävä Lepaan viikon mittainen puutarhanhoidon kurssi on räätälöity siirtolapuutarhaviljelijöille yhdessä Hämeen Ammattikorkeakoulun kanssa. Kurssin käyneet saavat todistuksen avoimen ammattikorkeakoulun kolmen opintopisteen ’Harrasteviljelyn neuvonta’ –opintojen suorittamisesta.

Vuosittain liitto järjestää alueellisia koulutuksia, joiden aihe on johdettu liiton kunkin vuoden teemasta. Alueelliset kurssit ovat jäsenyhdistysten viljelijöille ilmaisia.

Siirtolapuutarha-lehti veloituksetta

Siirtolapuutarhaliiton jäsenyhdistysten jäsenille postitetaan kotiosoitteeseen jäsenetuna viisi kertaa vuodessa ilmestyvä Siirtolapuutarha-lehti, jonka vuosikerran tilaushinta on 35 euroa.

Vuonna 1935 perustetulla Siirtolapuutarha-lehdellä on alusta asti ollut tärkeä ja keskeinen rooli siirtolapuutarhakulttuurin edistäjänä ja vaalijana sekä siirtolapuutarhaväen äänenkannattajana, tiedotuskanavana ja yhteisöllisyyden luojana.

Viisi kertaa vuodessa ilmestyvän lehden teemanumeroissa valotetaan siirtolapuutarhatoimintaa monesta eri näkökulmasta. Lehti nostaa myös esiin ajankohtaisia aiheita, jotka ovat sopusoinnussa siirtolapuutarha-aatteen kanssa.

Lue lisää lehdestä.

Alennusta Kotipuutarha-lehden kestotilauksesta

Suomen Siirtolapuutarhaliitto on Puutarhaliiton jäsenjärjestö. Jäsenjärjestöjen henkilöjäsenet voivat tilata Kotipuutarha-lehden pysyvästi 15 euroa normaalihintaa edullisemmin. Jäsenetu koskee kestotilauksia, johon sisältyy myös sähköisen lehtiarkiston käyttöoikeus.

Jäsenetutilauksen voi tehdä käyttämällä nettilomaketta, joka löytyy täältä.

Kohtaamispäivä

Siirtolapuutarhaväen oma tapaaminen pyritään järjestämään joka toinen vuosi, yleensä heinäkuussa, jossakin suomalaisessa siirtolapuutarhassa. Tilaisuudessa on mahdollisuus tutustua kanssaviljelijöihin, tavata tuttuja ja vaihtaa kuulumisia, urheilla ja kilpailla, keskustella siirtolapuutarhatoiminnan ajankohtaisista asioista sekä nauttia isäntien ja emäntien vieraanvaraisuudesta.

Seuraava Kohtaamispäivä järjestetään vuonna 2019 Marjaniemen siirtolapuutarhassa Helsingissä. Kohtaamispäivän yhteydessä juhlistetaan myös 90 vuotta täyttävää liittoa.

Matkat

Siirtolapuutarhaliitto järjestää satunnaisesti jäsenmatkoja jäsenyhdistysten viljelijöille. Jäsenmatkojen kohteeksi valitaan siirtolapuutarhureita kiinnostavia tapahtumia, näyttelyjä tai messuja. Matkoihin pyritään yhdistämään vierailuja paikallisissa siirtolapuutarhoissa. Ulkomaanmatkojen vastuullisena matkanjärjestäjänä toimii ensisijaisesti matkatoimisto.