Tapahtumia siirtolapuutarhoissa

Siirtolapuutarha-alueet ovat usein kaupunkien puistoaluetta, johon kuka tahansa voi käydä tutustumassa. Palstoille tosin mennään vain kutsuttuna.

Vuoden 2018 kaikille avoimia yleisötapahtumia siirtolapuutarhoissa päivitetään tälle sivulle sitä mukaan, kun yhdistykset ilmoittavat tarjonnastaan liittoon.

Kesäkahviloita siirtolapuutarhoissa

JOENSUU: Sunnuntaikahvit

Linnunlahden siirtolapuutarha

Heinäpurontie 1, 80110 Joensuu​

Kaikille avoimet sunnuntaikahvit siirtolapuutarhalla ajalla 1.7-5.8.2018

Tarjolla kahvi ja kahvileipää 4 €

Tervetuloa!

TURKU: Kupittaan kesäkahvila

4H-kesäkahvila Kupittaan siirtolapuutarhassa

Kunnallissairaalantie 4, 20700 Turku

Turun 4H-nuorten kesäkahvila palvelee kesä- ja heinäkuun ajan 3.6. alkaen.

Kahvilan aukioloajat:

MA, KE ja SU klo 14-18

Keskiviikkoisin klo. 13-14 lastenkerho, jossa joka kerta eri ohjelma.

Pihalla pihapelejä, joita voi yhdessä pelailla leivoksia syöden.
Myös vegaanit on otettu huomioon - tarjolla raikkaita smoothiei'ta!

Kaikille avoimia saunoja siirtolapuutarhoissa

HELSINKI: Marjiksen sauna

Marjaniemen siirtolapuutarha

Virvakuja 6, 00930 Helsinki

Lauantaisin sauna lämpiää 1.5. alkaen syyskuun loppuun. Juhannuksena saunotaan perjantaina eli aattona.

• klo 15-17 miehet
  • klo 18–20 naiset

Keskiviikkoisin juhannuksesta elokuun loppuun asti

• klo 16-18 naiset
  • klo 19–21 miehet

Hinnat

• kertalippu aikuiset 5 €
  • kertalippu lapset 5-11 vuotiaat 2 €

Avoin kaikille

Saunan sydän on iso kertalämmitteinen puukiuas. 800 kiloa kiuaskiviä takaavat pehmeän makoisat löylyt, jollaisia ei enää monesta saunasta löydy. Lämmitys aloitetaan aikaisin, sillä halkoja on lisättävä pesään vartin välein. Löylyhuone on tilava ja lauteille mahtuu n. 20 henkeä. Löylyjen välissä voi vilvoitella tilavalla kuistilla ja parantaa maailmaa hyvässä seurassa.

Saunan kioskilla myydään virvokkeita.

HELSINKI: Talin sauna

Talin siirtolapuutarha

Pitäjänmäentie 32, 00360 Helsinki (sauna kartassa nro 8, portti 5)

Sauna lämpimänä 2.6.2018 alkaen

tiistaisin: naiset klo. 17-19 ja miehet klo. 19-21
lauantaisin: naiset klo. 16-18 ja miehet klo. 18-20

Hinnat:

• Sarjalippu (10 krt) 55 €
  • Aikuiset (kertamaksu) 7 €
  • Lapset 1,50 €

Tervetuloa löylyihin!

TAMPERE: Nekalan sauna

Nekalan siirtolapuutarha

Muotialantie 43,33800 Tampere (Sauna sijaitsee siirtolapuutarhan Muotialantien eteläpuolen perällä urheilukentän sivustalla.)

Sauna lämmitetään toukokuussa lauantaisin ja kesä-elokuussa myös keskiviikkoisin, klo 16-20. Syyskuussa saunotaan vain lauantaisin.

Saunamme löylyt ovat Tampereen parhaat – sanovat muutkin kuin oma väki. Hyvien löylyjen salaisuus piilee isossa, kertalämmitteisessä kiukaassa, jonka luukku aukeaa sekä miesten että naisten puolelle. Se antaa tietysti myös mahdollisuuden pieneen ystävälliseen kisailuun miesten ja naisten kesken.

Saunaan saapuessa maksetaan saunamaksu, siirrytään pukuhuoneen puolelle – naiset oikealle, miehet vasemmalle – ja sitten suihkuhuoneen kautta löylyhuoneeseen. Sekä naisten että miesten puolelle mahtuu kumpaankin yhtä aikaa kymmenkunta saunojaa, joiden on varottava uunimaisesta luukusta heitettävien löylyjen äkkikuumuutta.

Napakoiden löylyjen jälkeen kietaistaan pyyhe ympärille ja mennään istumaan saunabaariin, jonne kassalta on matkalla ostettu virvokkeita tai jonne voi pihan makkarapisteestä ottaa evästä. Keksiviikkoisin tarjolla on usein myös lettuja, joita joku noutaa Pirtin paistopisteestä.

Siirtolapuutarhamuseot

Tampereen siirtolapuutarhamuseo

Niihaman siirtolapuutarha

Luhtaankartanontie 39, 33560 Tampere

Tampereen Siirtolapuutarhamuseossa voit tutustua mm. eriskummallisiin vanhan ajan työkaluihin, alkukauden sisustustyyliin ym. siirtolapuutarhatoimintaan.

Avoinna kesäsunnuntaisin klo 13-15.

Vallilan siirtolapuutarhamuseo

Vallilan siirtolapuutarha

Elisabeth Kochin tie 1, 00550 Helsinki / Mansikkapolku 93

Helsingin Vallilan kaupunginosassa, keskellä Vallilan siirtolapuutarhaa Mansikkapolulla on säilynyt alkuperäinen, 1930-luvun siirtolapuutarhamökki. Vain noin 10 neliömetrin kokoisen mökin ovat piirtäneet Helsingin asemakaava-arkkitehti Birger Brunila ja arkkitehti Väinö Tuukkanen vuonna 1932. Mökki ja sitä ympäröivä pieni puutarhapalsta on kunnostettu kesinä 2009-2010. Palstan istutukset mukailevat puutarhakonsulentti Elisabeth Kochin kolmea jäljellä olevaa, alkuperäistä Vallilan siirtolapuutarhalle tarkoitettua istutussuunnitelmaa.

Avoinna kesä-elokuussa sunnuntaisin klo 13-15.

Museoon voit tutustua myös Vallilan siirtolapuutarhayhdistyksen kotisivulla sekä Uudenmaan museo-oppaassa.

Kumpulan museomökki

Kumpulan siirtolapuutarha

Kalervonkatu 1 a, 00610 Helsinki / Ruusutie 141

Pikkuruinen mökki on Kumpulan alkuperäisiä tyyppimökkejä ja sen on piirtänyt arkkitehti Antero Pernaja. Mökki on rakennettu 1929.

Avoinna kesäsunnuntaisin klo 12-14.

Mökistä voit lukea lisää Kumpulan siirtolapuutarhayhdistyksen nettisivulta.