Tapahtumia siirtolapuutarhoissa

Siirtolapuutarhakausi on käynnistynyt. Siirtolapuutarha-alueet ovat usein kaupunkien puistoaluetta, johon kuka tahansa voi käydä tutustumassa. Palstoille tosin mennään vain kutsuttuna.

Kesän 2017 kaikille avoimia tapahtumia siirtolapuutarhoissa päivitetään tälle sivulle sitä mukaan, kun yhdistykset ilmoittavat tarjonnastaan liittoon.

Yhdistyksissä tapahtuu

Kesäkahviloita siirtolapuutarhoissa

Kahvila Aurinko

Vallilan siirtolapuutarha (Elisabeth Kochin tie 1, Helsinki)

Avoinna

TI-SU klo 12-16

MA suljettu.

Kauniilla säällä kahvila voi olla auki pidempään ja aamuvirkku myyjä voi satunnaisesti avata aikaisemmin. Keittolounasta saa klo 12-16.

Kupittaan kesäkahvila

Kupittaan siirtolapuutarha (Kunnallissairaalantie 4, Turku)

AVOINNA

KE ja SU klo 14-17

Kahvila Facebookissa.

Siirtolapuutarhamuseot

Tampereen siirtolapuutarhamuseo

Niihaman siirtolapuutarha

Luhtaankartanontie 39, 33560 Tampere

Tampereen Siirtolapuutarhamuseossa voit tutustua mm. eriskummallisiin vanhan ajan työkaluihin, alkukauden sisustustyyliin ym. siirtolapuutarhatoimintaan.

Avoinna kesäsunnuntaisin klo 13-15.

Vallilan siirtolapuutarhamuseo

Vallilan siirtolapuutarha

Elisabeth Kochin tie 1, 00550 Helsinki / Mansikkapolku 93

Helsingin Vallilan kaupunginosassa, keskellä Vallilan siirtolapuutarhaa Mansikkapolulla on säilynyt alkuperäinen, 1930-luvun siirtolapuutarhamökki. Vain noin 10 neliömetrin kokoisen mökin ovat piirtäneet Helsingin asemakaava-arkkitehti Birger Brunila ja arkkitehti Väinö Tuukkanen vuonna 1932. Mökki ja sitä ympäröivä pieni puutarhapalsta on kunnostettu kesinä 2009-2010. Palstan istutukset mukailevat puutarhakonsulentti Elisabeth Kochin kolmea jäljellä olevaa, alkuperäistä Vallilan siirtolapuutarhalle tarkoitettua istutussuunnitelmaa.

Avoinna kesä-elokuussa sunnuntaisin klo 13-15.

Museoon voit tutustua myös Vallilan siirtolapuutarhayhdistyksen kotisivulla sekä Uudenmaan museo-oppaassa.

Kumpulan museomökki

Kumpulan siirtolapuutarha

Kalervonkatu 1 a, 00610 Helsinki / Ruusutie 141

Pikkuruinen mökki on Kumpulan alkuperäisiä tyyppimökkejä ja sen on piirtänyt arkkitehti Antero Pernaja. Mökki on rakennettu 1929.

Avoinna kesäsunnuntaisin klo 12-14.

Mökistä voit lukea lisää Kumpulan siirtolapuutarhayhdistyksen nettisivulta.