Mökin myyminen

Siirtolapuutarhamökin myynnin opas

Joskus tulee aika, jolloin on syystä tai toisesta jätettävä siirtolapuutarhaelämä taakseen ja pistää mökki myyntiin.

Tästä löydät muutamia yleisiä vinkkejä ja ohjeita. Koska yhdistysten käytännöt vaihtelevat jossakin määrin, niin kannattaa kysyä neuvoja kaupantekoon liittyen myös omasta yhdistyksestä

Siirtolapuutarhaliitto ei tarjoa mökkien myynti-/välityspalvelua.

Meneekö kaupaksi?

Siirtolapuutarhamökeille on ympäri maan kysyntää, joten ostaja löytynee sangen nopeasti, jos tarjonta ja kysyntä kohtaavat.

MIten tarjonnan ja kysynnän kohtaamista voi parantaa?

• Monet etsivät itselleen siirtolapuutarhamökkiä käymällä tutkimassa alueen ilmoitustaulua. Laita siis ilmoitus myynnissä olevasta mökistä ensin sinne.
  • Kerro ilmoituksessasi mahdollisimman paljon myynnissä olevasta mökistä. Laita ilmoitukseen myös mökin osoite alueella, jotta kiinnostunut (= mahdollinen ostaja) voi käydä katsomassa kohdetta alustavasti tien tai polun puolelta käsin vaivaamatta sinua heti näytöllä.
  • Hinnoittele mökki järkevästi. Kauppahintaan vaikuttavat mm. mökin ikä, kunto ja varustelu, palstan kasvillisuus sekä hintaan sisältyvä irtaimisto. Oma yhdistyksesi voi kenties antaa sinulle jonkinlaista haarukkaa vastaavanlaisen mökin toteutuneista myyntihinnoista.

Älä myy sikaa säkissä!

Siirtolapuutarhamökki ei ole pelkästään kesämökki kaupungissa. Siirtolapuutarhaelämään liittyy runsaasti vastuita ja velvoitteita - jotka ovat sinulle viljelijänä tuttuja, mutta joista pelkästä kaupunkikesämökistä haaveilevalla mahdollisella ostajalla ei todennäköisesti ole harmaintakaan aavistusta.

Sinulla on myyjänä vastuu kertoa mahdolliselle ostajalle, mitä siirtolapuutarhamökin omistaminen ja palstan hallinta käytännössä tarkoittavat. Sinun tulee kertoa yhdistyksen säännöistä ja toimintaperiaatteista (esim. talkoot ja niihin osallistuminen) sekä maanvuokraajan mahdollisesti asettamista ehdoista ja/tai säännöistä (esim. kasvillisuuden laatu ja/tai korkeus).

Tutustu Siirtolapuutarhaliiton 'Siirtolapuutarhamökin myynnin opas' -julkaisuun.

Jos koet, että oma tietotaitosi ei riitä, tai et halua itse noista asioista puhua, niin ota yhteyttä omaan yhdistykseesi. Saat sieltä varmasti 'puhemiehen' kertomaan alueen pelisäännöistä.

Myytkö siirtolapuutarhamökkiä toimeksiannosta?

Jos olet kiinteistönvälittäjä tai perikunnan puolesta mökkiä myyvä omainen, niin sinullakin on vastuu kertoa potentiaaliselle ostajalle, mitä siirtolapuutarhamökin omistaminen ja palstan hallinta käytännössä tarkoittavat.

Vastuullasi EI ole myydä kesämökkiä kaupungissa, vaan olet myymässä osallistumista 100 vuotta vanhaan siirtolapuutarha-perinteeseen. Näin siitäkin huolimatta, että myymäsi alueen mökit ovat tuota huomattavasti nuorempia.

Jotta et tuota ostajalle pettymystä, niin kysy ko. aluetta hallinnoivalta yhdistykseltä mitä ostajan tulee tietää. Jos kaipaat yleisempää tietoa siirtolapuutarhatoiminnasta, voit ottaa yhteyttä myös Siirtolapuutarhaliittoon.

Siirtolapuutarhamökin kauppakirjamalli

Lataa lomake alla olevista linkeistä.

Verotusasioita

Varainsiirtovero

Mökin ostaja maksaa varainsiirtoveroa ainoastaan rakennuksesta. Siksi kauppakirjaan on eriteltävä rakennuksen arvo ja irtaimiston arvo.

Verohallinnon ohje:

Varainsiirtovero siirtolapuutarhamökistä

Luovutusvoittovero

Mökin myyjän maksattevaksi lankeava luovutusvoittovero määräytyy koko kauppahinnasta (= rakennukset + kasvit + irtaimisto).

Luovutusvoittoveron määräytymisessä myynnin kauppahinnasta vähennetään ostohinta sekä kuiteilla osoitettavissa olevat perusparannuskustannukset.