Lehden historiaa

Ensimmäinen Siirtolapuutarha-lehti ilmestyi elokuussa 1935 ja sen etusivulla kerrottiin perustelut lehden perustamiselle:

Siirtolapuutarhaliiton tarkoituksena on olla maan eri siirtolapuutarhayhdistysten välisenä yhdyssiteenä, edistää niitten yhteisiä pyrkimyksiä ja tukea niitten toimintaa sekä kaikin tavoin pitää vireillä ja kehittää maan siirtolapuutarhaliikettä. Ainoatakaan näistä monista tärkeistä tehtävistään ei liitto kykene toteuttamaan ilman omaa, vaikkapa vain vaatimatonta äänenkannattajaa.

Vaikka tiedonvälitys on yli 80 vuodessa muuttunut merkittävästi, on lehdellä edelleen tärkeä ja keskeinen roolinsa siirtolapuutarhakulttuurin edistäjänä ja vaalijana sekä siirtolapuutarhaväen äänenkannattajana. Lehti on ilmestynyt keskeytyksettä tuosta ensimmäisestä numerosta alkaen. Vuosittain ilmestyneiden numeroiden määrä on vuosien saatossa vaihdellut - nykyisin lehti ilmestyy viisi kertaa vuodessa.

Siirtolapuutarhaliito hyväksyttiin Aikakausmedia ry:n jäseneksi keväällä 2020. Keväällä 2021 Siirtolapuutarha-lehti valittiin Aikakausmedian Edit-kilpailussa Vuoden 2020 ammatti- ja järjestölehdeksi. Raadin perusteluissa todettiin mm. näin: "Lehden toimituksella on selkeästi syvä ymmärrys omasta kohdeyleisöstä, sen kehityksestä ja tarpeista."

Alla olevassa kuvagalleriassa lehden kannet kertovat omasta ajastaan. Galleriassa on kansikuvat kesän lehdistä viiden vuoden välein.

Lehtiarkisto

Lehden sivuilta löytyy aimo annos suomalaista siirtolapuutarhojen kulttuurihistoriaa. Liiton toimistoon on arkistoitu kaikki ilmestyneet lehdet. Lehtiarkistoa ei lainata, mutta kiinnostuneet ovat tervetulleita tutustumaan siihen liiton toimistolle Helsingin Kallioon. Sovi käynnistä ennakkoon sihteerin kanssa.