Finlands Koloniträdgårdsförbund

Brunakärr Koloniträdgård (bilden ovan) når man med spårvagn.

Finlands koloniträgårdsförbund är en opolitisk allmännyttig organisation, vars mål är att främja och utveckla koloniträdgårdsverksamheteten i Finland. Förbudet grundades år 1930. I dag består förbundet av 30 medlemsföreningar med ca. 3700 medlemmar. Koloniträdgårdarna finns runt om i landet - från Helsingfors i söder till Rovaniemi i norr. Koloniträdgården i Rovaniemi (Napapiirin ryhmäputarha - 'Polcirkelns koloni') är den nordligaste i hela världen.

Koloniträdgårdsförbundet är medlem av det finländska Trädgårdsförbundet samt det Internationella Koloniträdgårdsförbundet

Den första koloniträdgården grundades i Finland år 1916 i Hatanpää i Tammerfors stad. Koloniträdgården finns fortfarande kvar, men var tvungen att på 1970-talet flytta till ett annat område ett stycke längre från centrum. .

En av förbundets medlemsföreningar är helt svenskspråkig. Brunakärr Koloniträdgård är Finlands näst äldsta koloniträdgård och äldst både av dem som står på sin ursprungliga plats och i Helsingfors. Koloniträdgården grundades år 1918 och låg då i utkanten av staden.

I Finland är koloniträdgårdslotterna i snitt 200-500 m2 stora och försedda med en liten stuga där man kan bo hela sommaren, om man vill. Stugorna är oftast försedda med elektricitet och har tillgång till sk. sommarvatten. På parcellerna odlas såväl nyttoväxter som prydnadsväxter. Fruktträd och bärbuskar torde det finnas på varje parcell.

Försäjning och köp av kolonilotter är helt fritt - vi har inget kösystem. En stor del av koloniträdgårdsföreningarna föutsätter dock att köparen är bosatt i den kommun där koloniträdgården finns.

Om du är intressearad av koloniträdgårds-verksamheten i Finland och vill ha mera information, så kan du kontakta förbundets kontor.

Kontoret betjänar på svenska.

E-post:   info(at)siirtolapuutarhaliitto.fi

Telefon: +358 10 3213 540 (vardagar kl 10-14 finsk tid)