Vihervuosi 2016 on alkanut

15.1.2016

Vihervuosi 2016 on alkanut – tapahtumia ja toimintaa viihtyisämpien lähiympäristöjen puolesta.

Tiedote. Julkaistu: 13.01.2016 klo 09:30
Viherympäristöliitto ry

Viidettä kertaa järjestettävä valtakunnallinen Vihervuosi keskittyy tänä vuonna kestävään suomalaiseen maisemaan sekä kaupungissa että maaseudulla. Teemavuoden tarkoituksena on edistää ympäristön viihtyisyyttä ja ihmisten hyvinvointia. Teemavuosi kannustaa kaikkia toimimaan oman lähiympäristönsä puolesta ja nauttimaan monipuolisesta tapahtumatarjonnasta. Vihervuoden suojelijana toimii tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Vihervuoden tapahtumakalenteriin on kertynyt paljon mielenkiintoisia tapahtumia villiyrttiretkistä puukiipeilyn SM-kisaan ja taimienvaihtotempauksista ajankohtaisiin seminaareihin ja työpajoihin. Tapahtumakalenterin tiedot täydentyvät jatkuvasti ja ohjelmaa järjestävät kaupungit, järjestöt, yritykset, yhteisöt sekä yksittäiset ihmiset. Kuka tahansa voi järjestää ohjemaa Vihervuodelle ja ilmoittaa tapahtumasta osoitteessa www.vihervuosi.fi. Verkkosivuilla esitellään myös erilaisia lähiympäristöihin liittyviä projekteja, tutkimushankkeita ja hyväksi havaittuja toimintatapoja.

Vihervuoden pääteemana kestävä suomalainen maisema

Vihervuoden pääteemana on kestävä suomalainen maisema, jota tarkastellaan vuoden aikana kestävän ympäristörakentamisen, kaupunkiviljelyn ja lähiruokatuotannon, viherverkostojen ja lähiympäristöjen saavutettavuuden näkökulmista. Teemat nousevat esille erityisesti Vihervuoden päätapahtumissa, jotka järjestetään Jyväskylässä 10.–11. helmikuuta, Hämeenlinnassa 2. kesäkuuta ja Helsingissä 27. lokakuuta 2016.

Vihervuoden avajaisia vietetään 10.2. Jyväskylän Paviljongissa. Ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen avaa tapahtuman, jonka jälkeen mm. professori Ulrika K. Stigsdotter Kööpenhaminan yliopistosta kertoo ihmisten terveyttä edistävästä viheralueiden suunnittelusta sekä hollantilainen suunnittelija ja viherrakentaja Nico Wissing kestävän ympäristörakentamisen perusteista.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö Vihervuoden suojelijana

Lähiympäristöt merkitsevät paljon myös valtionjohdolle, mikä näkyy hyvin tasavallan presidentin tervehdyksestä: "Kun jokin asia muuttuu arkipäiväiseksi, saatamme ottaa sen itsestäänselvyytenä. Näin voi käydä myös lähiympäristöllemme, kun maisemat, reitit ja rakennukset tulevat tutuiksi. Viidettä kertaa Suomessa järjestettävä Vihervuosi – Gröna Året 2016 on meille jokaiselle mahdollisuus kunnioittaa lähellämme olevaa luontoa sekä osallistua virkeän ja kestävän lähiympäristön rakentamiseen." Lue koko tervehdys: http://www.vihervuosi.fi/content/fi/1/20084/Vihervuoden%20suojelija.html

--

Vihervuoden suunnittelussa ja toiminnassa ovat mukana mm. ympäristöministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, Marttaliitto, Puutarhaliitto, Suomen Kotiseutuliitto, Museovirasto, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus, Suomen Kiinteistöliitto, Suomen 4H-liitto, Suomen Partiolaiset, Viherympäristöliitto, MTK, SLC, Suomen Maisema-arkkitehtiliitto ja Luonnonvarakeskus.

Vihervuoden tukijat: ympäristöministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, Maiju ja Yrjö Rikalan Puutarhasäätiö, Viherympäristöliitto, AvantTecno Oy, Kekkilä Oy, Lappset Group Oy, Puutarha Tahvoset, Betoniteollisuus ry:n ympäristöbetonijaos.

Lisätietoja:

projektisihteeri Tiia Naskali, Viherympäristöliitto ry, tiia.naskali@vyl.fi, 050 4381860
pääsihteeri Seppo Närhi, Viherympäristöliitto ry, seppo.narhi@vyl.fi, 0400 419085

Viherympäristöliitto ry on valtakunnallinen viheralan keskusjärjestö. Liitto koordinoi teemavuoden järjestelyjä.

Lisätiedot Viherympäristöliitosta: www.vyl.fi