Nautitaan kotoilusta, kasviksista ja kotivihreästä

19.3.2020

Kevät on parasta aikaa aloittaa hyötyviljely ja viherkasvien kasvatus.

Puutarhaliiton tiedote 19.3.2020

Moni on linnoittautunut kotiinsa ja nettiselaimet ovat olleet ahkerassa käytössä. Puutarhaliitosta suositellaan, että median kulutusta vähennetään, ja vapautuva aika käytetään yhdessä tekemiseen ja puutarhaharrastamiseen. Sekä keho että mieli voivat silloin paremmin.

Moni on käyttänyt aikaansa uutisten ja sähköisten medioiden seuraamiseen tunteja. Suositeltavaa olisi rajata passiivista mediaseurantaa korkeintaan tuntiin vuorokaudessa. Kotielämästä voi nauttia monella aktiivisella tavalla turhautumisen sijasta. Uutisten vastapainoksi kannattaa aloittaa uusi hyvää vointia edistävä puutarhaharrastus kodissa ja sen lähipiirissä. Tämä on erityisen tärkeää perheissä, joissa on lapsia ja nuoria.

Kotoilusta voi ottaa kaiken hyvän irti. Kerrankin on aikaa olla yhdessä ja tehdä asioita, joista muulloin ei ehdi nauttia. Aikaa kannattaa käyttää yhdessä tekemiseen, esimerkiksi hyvän kasvispainotteisen ruoan laittamiseen. Siinä sivussa, kevätauringon lisääntyessä, on myös paras hetki startata kotitarveviljely.

Kasvikset vahvistavat

Ruokakaupoista löytyy erinomaisia kasvisraaka-aineita ruoanlaittoon. Monta tuotetta löytyy vielä kotimaisena joko tuoreena tai pakastettuna. Vihannekset, hedelmät ja marjat ovat terveellistä syötävää, ja niitä nauttimalla voi vahvistaa omaa immuniteettiään. Kasvisten vitamiinit, hivenaineet ja muut hyödylliset ainesosat kuten antioksidantit parantavat tutkitusti vastustuskykyä ja oloa. Muun muassa korkeaan verenpaineeseen auttaa Dash-ruokavalio, jossa pääraaka-aineina ovat kasvikset ja vähärasvaiset maitotaloustuotteet. Itse valmistettu ruoka myös maistuu hyvältä. Ruokahetket yhdistävät perhettä ja lähipiiriä.

Kotiviljelyä ja taimikasvatusta

Tänä keväänä oma piha, parveke ja ikkunalaidat kannattaa ottaa aikaisempaan tehokkaampaan käyttöön. Maalis- ja huhtikuu ovat parasta taimien esikasvatusaikaa, joten siemenet on hyvä laittaa itämään. Tarjolla kaupoissa on monenlaisia siemeniä ja kotiviljelytarvikkeita niin kukkien kuin vihannesten kasvattamiseen. Lisäksi valmiita taimien ja kasvien valikoima puutarha-alan myymälöistä kasvaa viikko viikolta. Ohjeita puutarhaharrastamiseen ja viljelyyn löytyy sekä alan harrastajalehdistä että sähköisistä medioista.

Kotiviljely on erinomaisen mukavaa ja mielenkiintoista puuhaa perheenjäsenten kesken. Kotiin kannattaa hankkia viihtyisyyttä lisäävää kotivihreää: kukkivia kasveja, yrttejä ja viherkasveja. Niiden hoitaminen ja kasvun seuraaminen on mukavaa ja hyödyllistä- Lisäksi ne tuovat uutta positiivista ajateltavaa aikana, jolloin monet uutiset ahdistavat. Kasvun seuraaminen antaa uskoa tulevaan ja on erityisen tärkeää yksinäisille ja vanhoille ihmisille, joiden elinpiiri kaventuu huomattavasti nykyisten rajoitusten vuoksi. Hyvä tuliainen monelle on kukkakimppu tai kotivihreä, joka ilahduttaa neljän seinän sisälle joutuneita.

Ulos viljelemään

Kasvukauden alkaessa oman pihan ja parvekkeen voi muuttaa kasvien avulla viihtyisäksi keitaaksi. Nyt on suunnittelun aika. Tunnetusti puutarhatyöt edistävät hyvinvointia ja lisäävät sopivasti fyysistä aktiivisuutta.  Puutarhassa ja luonnossa liikkuminen laskevat verenpainetta ja stressiä. Samalla myös mieli virkistyy, kun seuraa kevään etenemisen ja kasvun ihmettä.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Timo Taulavuori,  timo.taulavuori@puutarhaliitto.fi, p. 040 745 3005

Hyötyä ja hyvinvointia puutarhasta! Puutarhaliitto haluaa parantaa suomalaisten hyvinvointia tasokkaan puutarhatuotannon, terveyttä edistävien tuotteiden, viihtyisien viheralueiden ja innostavan puutarhaharrastuksen kautta. Tavoitteena on edistää yritys- ja harrastustoiminnan elinvoimaisuutta.