Vie ystävä puutarhaan - Puutarhaliiton teema 2022

4.2.2022

Yhdessä ystävän kanssa vietetty hetki puutarha piristää mieltä ja tekee hyvää myös fyysisesti. Kuva Helsingin kaupungin puutarhasta. (Timo Taulavuori)

Puutarhaliiton tiedote

Puutarhaliitto kannustaa ”Vie ystävä puutarhaan”

Puutarhaharrastamisesta on tullut suosituimpia vapaa-ajan aktiviteetteja. Innokkaita harrastajia on jo yli puolet suomalaisista.  Suosio on kasvanut jo vuosien ajan, mutta erityisesti kahden viime vuoden aikana uudet harrastajat ovat innostuneet puutarhanhoidosta! Puutarhaliiton vuoden 2022 teema ”Vie ystävä puutarhaan” korostaa harrastuksen yhteisöllistä vaikutusta.

Yhteisöllisyyden puute ja yksinäisyys ovat lisääntyneet kahden viimeisimmän vuoden aikana. Puutarhaliitto haastaa kaikki suomalaiset puutarhaharrastajat kutsumaan mukaan ystävän puutarhavierailulle joko omaan puutarhaan tai muuhun mielenkiintoiseen viherkohteeseen. Puutarhaliiton toimitusjohtaja Timo Taulavuori kannustaa kaikkia liikkumaan yhdessä puutarhoissa. Tutkimusten mukaan se ja puutarhatyöt parantavat sekä henkistä että fyysistä kuntoa. Ystävän kutsu tuo siihen vielä erityisen ilon, lisää Taulavuori.

Monenlaisia kohteita

Puutarhavierailu voi olla tutustuminen uuteen puistoon tai viheralueeseen, mutta parhaimmillaan se on vierailu toisen harrastajan luona tutustuen puutarhan kasveihin ja näkymiin. Kun mieli lepää esimerkiksi puutarhan kahvihetkessä, on helppo tutustua uusiin ihmisiin, vaihtaa heidän kanssansa ajatuksia puutarhasta ja laajemminkin elämänmenosta. Matkailun kannalta mielenkiintoisia kotimaisia kohteita löytyy esimerkiksi www.avoimetpuutarhat.fi-sivuilta.

Erityisen suuri arvo puutarhavierailuilla on silloin, kun uusi harrastaja pääsee keskustelemaan kokeneemman harrastajan kanssa. Puutarhoissa ei ole kynnystä tavata erilaisista taustoista ja ikäryhmistä tulevia ystäviä. Hyviä kokemuksia on muun muassa nuorten ja esimerkiksi maahanmuuttajien kotoutuksesta osana puutarhatöitä. Puutarhan maailma on alati mielenkiintoista ja tarjoaa elinikäistä oppimista omista ja muiden kokemuksista, vahvistaa Timo Taulavuori.

Moni tarvitsee apua puutarhatöissä

Ystävä voi myös tarjoutua auttamaan esimerkiksi vanhoja tai muuten toimintakyvyltään heikompia, jotta heidän puutarhansa pysyvät kunnossa. Taloyhtiöissä ja kaupungeissa perinteiset talkoot ovat myös hyvä tapa tutustua alueen asukkaisiin.

Marttaliitto ry paikallisyhdistyksineen on mukana vuoden teemassa. Ystävät ja puutarhavierailut parantavat sekä fyysistä että henkistä hyvinvointiamme. Puutarhavierailut auttavat meitä ymmärtämään luonnon monimuotoisuuden merkitystä, ihmisten osuutta siinä ja nauttimaan vuodenaikojen vaihtumisesta.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Timo Taulavuori, Puutarhaliitto ry, 040 745 3005, timo.taulavuori@puutarhaliitto.fi

Iloa ja hyötyä puutarhasta! Puutarhaliitto haluaa parantaa suomalaisten hyvinvointia tasokkaan puutarhatuotannon, terveyttä edistävien tuotteiden, viihtyisien viheralueiden ja innostavan puutarhaharrastuksen kautta. Tavoitteena on edistää yritys- ja harrastustoiminnan elinvoimaisuutta.