Tapahtumia siirtolapuutarhoissa

Siirtolapuutarha-alueet ovat usein kaupunkien puistoaluetta, johon kuka tahansa voi käydä tutustumassa. Palstoille tosin mennään vain kutsuttuna.

Siirtolapuutarhakausi 2020 alkaa poikkeusoloissa koronavirustilanteen takia. Toistaiseksi kaikki yleisötapahtumat on peruttu ja saunat pidetään kiinni. Jahka tulee tietoa mahdollisista vuoden 2020 kaikille avoimista yleisötapahtumista siirtolapuutarhoissa, niin ne päivitetääntälle sivulle sitä mukaan, kun yhdistykset ilmoittavat tarjonnastaan liittoon.

Yhdistyksissä tapahtuu

Kesäkahviloita siirtolapuutarhoissa

Kesäkahvilat 2020.

HELSINKI: Stugan by Min Kaka

Vallilan siirtolapuutarhan kesäkahvila

Elisabeth Kochin tie 1, 00550 Helsinki

Bettina ja Juhani pitävät tänä vuonna Vallilan siirtolapuutarhan kesäkahvilaa, Stugan by Min Kaka.

Toukokuussa olemme auki ma-pe klo 11-15 jolloin tarjoamme keittoa, kahvia, sekä suolaisia että makeita leivonnaisia, take away periaatteella. Tuotteemme ovat gluteenittomia ja suurin osa myös laktoosittomia, ja tulevat suoraan leipomostamme joka sijaitsee n. kilometrin päässä kahvilasta.

Kesäkuussa avaamme tilanteen salliessa terassin. Silloin aukioloajat myös vähän muuttuvat. Olemme silloin auki ke-su. Viikonloppuisin olisi ajatus pitää koko päivän aamupalan.

Myynnissä on myös lähituottajilta näkkäriä, kahvia, hunajaa ja aivan ihanaa viikuna ja appelsiinimarmelaadia.

Tervetuloa!

Kaikille avoimia saunoja siirtolapuutarhoissa

Siirtolapuutarhojen yleiset saunat pidetään toistaiseksi suljettuna koronavirustilanteen takia.

Siirtolapuutarhamuseot

Tampereen siirtolapuutarhamuseo

Niihaman siirtolapuutarha

Luhtaankartanontie 39, 33560 Tampere

Tampereen Siirtolapuutarhamuseossa voit tutustua mm. eriskummallisiin vanhan ajan työkaluihin, alkukauden sisustustyyliin ym. siirtolapuutarhatoimintaan.

Museo on avoinna kesäsunnuntaisin klo 13-15.

Museokompassi.

Vallilan siirtolapuutarhamuseo

Vallilan siirtolapuutarha

Elisabeth Kochin tie 1, 00550 Helsinki / Mansikkapolku 93

Helsingin Vallilan kaupunginosassa, keskellä Vallilan siirtolapuutarhaa Mansikkapolulla on säilynyt alkuperäinen, 1930-luvun siirtolapuutarhamökki. Vain noin 10 neliömetrin kokoisen mökin ovat piirtäneet Helsingin asemakaava-arkkitehti Birger Brunila ja arkkitehti Väinö Tuukkanen vuonna 1932. Mökki ja sitä ympäröivä pieni puutarhapalsta on kunnostettu kesinä 2009-2010. Palstan istutukset mukailevat puutarhakonsulentti Elisabeth Kochin kolmea jäljellä olevaa, alkuperäistä Vallilan siirtolapuutarhalle tarkoitettua istutussuunnitelmaa.

Avoinna kesä-elokuussa sunnuntaisin klo 13-15.

Museoon voit tutustua myös Vallilan siirtolapuutarhayhdistyksen kotisivulla

Kumpulan museomökki

Kumpulan siirtolapuutarha

Kalervonkatu 1 a, 00610 Helsinki / Ruusutie 141

Pikkuruinen mökki on Kumpulan alkuperäisiä tyyppimökkejä ja sen on piirtänyt arkkitehti Antero Pernaja. Mökki on rakennettu 1929.

Avoinna kesäsunnuntaisin klo 12-14.

Mökistä voit lukea lisää Kumpulan siirtolapuutarhayhdistyksen nettisivulta.