Kansainvälisyys

Myös siirtolapuutarhatoiminnassa kansainvälinen verkostoituminen on tärkeää. Suomen Siirtolapuutarhaliitto on ollut vuodesta 1974 lähtien Kansainvälisen Siirtolapuutarhaliiton (Office International du Coin de Terre et des Jardins Familiaux) jäsen.

Kansainvälinen Siirtolapuutarhaliitto

Kansainvälinen siirtolapuutarhaliitto on perustettu vuonna 1926. Liittoon kuuluu 13 kansallista siirtolapuutarhaliittoa Euroopasta ja Japanista. Jäsenliitot edustavat yhteensä noin 2 miljoonaa siirtolapuutarhaviljelijää. Liitto toimii aktiivisena siirtolapuutarhaliikkeen äänenä Euroopan Neuvostossa sekä Europa Nostra -verkostossa.

Kansainvälisen liiton päämaja on Luxemburgissa, jossa pidetään kerran vuodessa (helmi-maaliskuun vaihteessa) sääntömääräinen vuosikokous.  Vuosikokoukseen osallistuvat kansallisten liittojen puheenjohtajat. Kolmen vuoden välein Kansainvälinen liitto järjestää ison kongressin jossakin siirtolapuutarhakaupungissa.

Kansainvälisen liiton puheenjohtajana toimii tällä hetkellä Peter Paschke Saksasta. Liiton pääsihteerinä toimii Malou Weirch Luxemburgista. Suomen Siirtolapuutarhaliiton puheenjohtaja Pertti Laitila on Kansainvälisen liiton varatilintarkastaja.

Liitto julkaisee sähköisen lehden Hyphen (englanninkielinen)

Suomen Siirtolapuutarhliiton jäsenyhdistys voi saada kansainvälisenä tunnustuksena diplomin tai Golden Rose -kunniakirjan ansioitumisestaan innovatiivisuuden, ekologisuuden tai sosiaalisen toiminnan saralla.

Kansainvälisen liiton kotisivut