Siirtolapuutarhaliiton vastine HS:n kolumniin

12.8.2016

SSpl:n vastine HS:n 9.8.2016 julkaisemaan Lari Malmbergin kolumniin "Köyhälle kansalle rakennetuista siirtolapuutarhoista uhkaa tulla lomakyliä eliitille".

Siirtolapuutarha-aate elää edelleen vahvana!

Merkintöjä-kolumnissaan (9.8.2016) Lari Malmberg esittää huolensa siitä, että ”siirtolapuutarhat muuttuvat ennen pitkää kaupungin kohtuuhintaisesti vuokraamalle maalle rakennetuiksi eliitin lomakyliksi.” Siirtolapuutarha ei ole lomakylä, eikä siellä ole eliittiä. Siirtolapuutarhassa kaikki ovat – ammatistaan tai varallisuudestaan riippumatta – viljelijöitä.

Suomessa on yli 60 siirtolapuutarha-aatetta noudattavaa siirtola- ja ryhmäpuutarhaa, joissa reilusti yli 6000 viljelijää. Puutarhoista 9 on Helsingissä. Helsingissä siirtolapuutarhamökkien hinnat ovat 2000-luvulla kehittyneet huomattavasti asuntojen hintoja maltillisemmin. Sama on havaittavissa muilla siirtolapuutarhapaikkakunnilla. Kaikkialla Suomessa siirtolapuutarhamökit ovat hyvin usein monen sukupolven yhteinen urbaani kesänviettopaikka, ja mökit siirtyvät perintönä sukupolvelta toiselle.

Siirtolapuutarhat ovat yleensä – ja Helsingissä aina – kunnan puistoaluetta, jonne kuka tahansa voi mennä virkistymään, nauttimaan kukkaloistosta tai osallistumaan yleisötapahtumiin. Viljelijät pitävät yhdessä huolta yhteisistä alueista, kunnan puolesta ja kaikkien kuntalaisten iloksi. Puutarhojen kulttuurihistoriallinen arvo on mittaamaton.

Siirtolapuutarha on puutarhaviljelystä kiinnostuneiden lomanviettopaikka - paino sanalla viljely. Jotkut jopa kutsuvat siirtolapuutarhapalstaansa työleiriksi. Alueiden tarkat säännöt ja ohjeet määrittelevät mm. sen, miten paljon palstan pinta-alasta on oltava viljeltyä, miten korkea pensasaita saa olla, mitä palstalle saa rakentaa ja minkälaisensa jne.

Siirtolapuutarhatoiminta perustuu aatteeseen. Tuo aate on elänyt maassamme vahvana jo sata vuotta, ja tulee sellaisena elämään myös seuraavat sata vuotta. Ympärillä olevan maailman muuttuessa aatekin saa uusia vivahteita, mutta peruspilarit – viljely ja yhteisöllisyys – ovat järkähtämättömät.

Suomen Siirtolapuutarhaliitto ry.

Pertti Laitila, puheenjohtaja