Vetoomus Kupittaan siirtolapuutarhan puolesta

30.3.2022

Liitto on lähettänyt alla olevan vetoomuksen liitteineen Turun kaupunginvaltuutetuille ja varavaltuutetuille.

Vetoomus Kupittaan siirtolapuutarhan puolesta

Siirtolapuutarhaliitto on huolestuneena seurannut Turun kaupungin yleiskaavan 2029 valmistelua jo useamman vuoden ajan. Liiton aloitteesta avattiin kesäkuussa 2020 kolmikielinen nettiadressi Kupittaan siirtolapuutarhan säilyttämisen puolesta. Adressilla on nyt lähes 11 000 vahvistettua sähköistä allekirjoitusta. Vetoomuksen Kupittaan siirtolapuutarhasta puolesta on esittänyt myös Kansainvälisen Siirtolapuutarhaliiton (Fédération Internationale des Jardins Familiaux) pääsihteeri Malou Weirich. Kansainvälinen liitto edustaa noin kahta miljoonaa siirtolapuutarhuria Euroopassa ja Japanissa.

Kupittaan siirtolapuutarha on Turun vanhin ja se perustettiin kaupungin työväestön virkistykseksi ja hyvinvoinnin edistämiseksi sekä perheiden ruokahuollon turvaamiseksi. Vaikka siirtolapuutarhatoiminta on vuosien saatossa hieman muuttunut, on Kupittaan puutarha säilyttänyt luonteensa jo kohta 90 vuotta. Se on Kupittaan aluetta olennaisesti rikastuttavana ja tutkitusti lajirikkaana kokonaisuutena erittäin merkittävä monimuotoinen kaupunkiympäristö, joka tulisi säilyttää sellaisenaan jälkipolville. Alueella on myös merkittävä kulttuurihistoriallinen arvo.

Itävallassa tehty tieteellinen tutkimus osoitti kiistatta sen, että siirtolapuutarha-alueiden biologinen monimuotoisuus on ainutlaatuinen. Kupittaan alueella kasvaa noin 300 omenapuuta, joista monet ovat vuosikymmeniä vanhoja. Niiden lisäksi palstoilla kasvaa runsaslukuinen määrä vanhoja koriste- ja hyötykasveja. Alueella on myös mehiläispesiä.

Kupittaan siirtolapuutarha on myös sosiaalisesti vireä ja aktiivinen osa Turun kaupunkia. Kaikki vierailijat ovat tervetulleita – ympäri vuoden – tutustumaan alueeseen ja nauttimaan siitä. Siirtolapuutarhayhdistys on aktiivisesti järjestänyt alueella erilaista toimintaa kaupunkilaisille – niin ikäihmisille kuin lapsillekin. Kansainvälisen Siirtolapuutarhaliiton yleiskokous on myöntänyt Kupittaan ryhmäpuutarha ry:lle diplomin sosiaalisesta toiminnasta hankkeessa ’Multaa ja Mukuloita – luontomerkityksiä ja ilmiöoppimista kaupunkipuutarhassa’. Alueella on myös suosittu kesäkahvila, joka työllistää nuoria 4H-yrittäjiä.

Suunnitelma lakkauttaa Kupittaan siirtolapuutarha on Turun kaupungin päättäjiltä erittäin lyhytnäköistä. Kaupunki tarvitsee vihreät alueensa – ne ovat urbaanit keuhkot. Myös kaupunkilaiset tarvitsevat viheralueita voidakseen henkisesti hyvin. Monissa muissa Suomen kaupungeissa tämä on oivallettu. Niissä vanhat siirtolapuutarhat ovat arvossaan ja lisäksi eri puolella maata on meneillään useita hankkeita, jotka tähtäävät uusien siirtolapuutarhojen perustamiseen. Palstojen kysyntä ylittää tarjonnan tällä hetkellä erittäin merkittävästi.

Suomen Siirtolapuutarhaliitto ry.

Pertti Laitila

Puheenjohtaja

Suomen Siirtolapuutarhaliitto ry. on on poliittisesti sitoutumaton toiminta-, edunvalvonta- ja koulutusjärjestö, joka edistää ja kehittää maamme siirtolapuutarhatoimintaa. Suomen Siirtolapuutarhaliitto on Puutarhaliitto ry:n jäsenjärjestö.