Mainostajalle

Ei mikään päiväperho

Siirtolapuutarha-lehti on ilmestynyt yhtäjaksoisesti vuodesta 1935 lähtien.

Se on monelle lukijalle erittäin tärkeä, ja monet siirtolapuutarhurit pistävät lehdet visusti talteen. He haluavat palata artikkeleihin uudemman kerran myöhemmin tai koostaa niistä arkiston, jonka voivat luovuttaa mökin seuraavalle omistajalle.

Lehden pitkästä elämästä konkreettisena esimerkkinä se, että vasta vuonna 2015 Siirtolapuutarhaliitto sai käsiinsä viimeisen lehden omasta arkistosta puuttuneen numeron 7/1963. Mainos Siirtolapuutarha-lehdessä kantaa siis jopa yli vuosikymmenten.

Lehden lukijat ovat tiedostavia ja vastuullisia sekä kaikenikäisiä

Siirtolapuutarha-lehden lukijat ovat taustoiltaan heterogeeninen ryhmä. Heitä yhdistää se, että tärkeitä asioita ovat ekologisuus, kestävä kehitys, yhteisöllisyys sekä puhdas lähiruoka.

Lehden painosmäärä on 4 000 ja lukijamääräarvio noin 10 000. Lukijakunnassa korostuu siirtolapuutarhaviljelijät – muita lukijoita ovat siirtolapuutarhatoiminnasta ja luonnonmukaisesta viljelystä kiinnostuneet yksityishenkilöt, puutarha-alan opiskelijat, kirjastojen lehtilukusalien kävijät sekä lukuisat viranomaistahot.

Kaikilla siirtolapuutarha-alueilla lapsiperheiden osuus on ollut kasvava trendi jo usean vuoden ajan. Siirtolapuutarhapalstat kiinnostavat myös nuoria ja urbaaneja, usein autottomia kaupunkilaissinkkuja ja -pariskuntia, jotka haluavat polkaista mökille pyörällä sen sijaan, että istuisivat tuntikausia meno- ja paluuruuhkissa maantiellä.

Kysyntää kaikesta puutarhaan, pihaan ja rakentamiseen liittyvästä

Usein koko kesänsä mökillään viettävinä ja innokkaina palstansa hoitajina siirtolapuutarhurit ovat piha- ja puutarhatuotteiden suurkuluttajia. Sekä hyöty- että koristekasvit ovat tärkeitä – niin siemeninä kuin taimina. Puutarhan menestyksekäs hoitaminen edellyttää myös hyviä työvälineitä ja ekologista tuholaistorjuntaa. Sato ja sen talteen saaminen ovat siirtolapuutarhureille kunnia-asia.

Jokainen siirtolapuutarhuri haluaa palstastaan itsensä näköisen ja omia tarpeita mahdollisimman hyvin palvelevan. Palstalla olevat mökit halutaan pitää hyvässä kunnossa tai kenties jopa rakentaa uusi, nikkarointi eri muodoissaan on arkipäivää. Usein mökkiremonteissa raivataan tila omalle kuivakäymälälle ja mökin sähkönkulutusta saatetaan vähentää aurinkoenergialla. Palstalla halutaan myös rentoutua ja nauttia olosta kuten millä tahansa kesäasunnolla. Sateisella säällä aikaa vietetään mökissä, joka on antaumuksella sisustettu.

Siirtolapuutarhayhdistysten yhteisten alueiden hoitamiseen tarvitaan usein hieman järeämpää kalustoa. Yhteistilojen ja yhteisen infran kunnostamista ja/tai rakentamista tehdään joka vuosi.

Lehden sisältö

Lehden jokaisella numerolla on kaksi teemaa, joista toinen liittyy vuoden kulkuun siirtolapuutarhassa ja toinen siirtolapuutarhatoimintaan laajemmin.

Jokainen lehti sisältää mielenkiintoisia poimintoja sekä artikkeleita puutarhasta (viljelystä, hoidosta ja/tai suunnittelusta), rakentamisesta (uudisrakentamisesta, kunnostamisesta ja/tai nikkaroinnista), ihmisistä ja ruoasta. Lehdessä kerrotaan myös siirtolapuutarhayhdistysten ja Siirtolapuutarhaliiton kuulumisista, vakituisia palstoja unohtamatta.

Teemat 2019

1/2019

Yhdessä tekeminen

​Alkavaan sesonkiin valmistautuminen

• Puiden ja pensaiden leikkaaminen
  • Taimiviljely
  • Kestävät kasvit
  • Puutarhamatkat ja –tapahtumat kotimaassa ja ulkomailla

2/2019

Ergonomia puutarhassa

Ekologinen puutarhanhoito

• Kompostointi
  • Ekologinen torjunta ja maanparannus
  • Nurmikon hoito, perustaminen ja parannus
  • Perennapenkin perustaminen
  • Puiden, pensaiden valinta ja istutus
  • Puutarhurin työvaatteet

3/2019

Sadon hyödyntäminen ja ylijäämäsadon käyttö

Tontin ja mökin kunnostus ja viihtyisyys

• Viherrakentaminen
  • Mökin kunnostaminen
  • Mökin sisustaminen
  • Terassielämää
  • Puutarha-alan koulutus

4/2019

Erilaisuus kunniaan

Satokausi ja syystyöt

• Säilöntä
  • Murtosuojaus
  • Syystyöt

5/2019

Katse tulevaisuuteen

Tulevan kauden suunnittelu, nauttiminen talvesta

• Mökin rakentaminen
  • Ekokäymälät
  • Pihavalaistus
  • Matkailu kotimaassa ja ulkomailla

Lehden elämä jatkuu verkossa

Numerosta 1/2016 alkaen Siirtolapuutarha-lehdestä julkaistaan myös näköislehti verkossa. Näköislehti julkaistaan painettuun lehteen nähden yhden numeron viiveellä, jotta ydinkohderyhmä saa lehden sisällön käyttöönsä tuoreeltaan ja ennen suurta yleisöä.

Näköislehden ilmoituksiin voidaan lisätä linkki ilmoittajan toivomalle nettisivulle.

Suomen Siirtolapuutarhaliitto ry.

Lehden julkaisija Suomen Siirtolapuutarhaliitto ry. on poliittisesti sitoutumaton valtakunnallinen kattojärjestö, joka edistää ja kehittää maamme siirtolapuutarhatoimintaa. Vuonna 1930 perustettu liitto toimii tiiviissä yhteistyössä sekä ympäri Suomen olevien jäsenyhdistystensä että Kansainvälisen Siirtolapuutarhaliiton kanssa.

Alla olevasta mediakortista (pdf) löydät hinnat, ilmoituskoot ja tekniset tiedot.

Lehdet 2018

Lehdet 2017