Ekologinen viljely - vinkkejä

Viljelijäkyselystä poimittuja keinoja ekologiseen viljelyyn

• Huolehdi, että maaperä voi hyvin. Käytä kompostia maanparannukseen ja viherkatetta lannoitteena. Terveen ihmisen virtsa on myös hyvä lannoite, kunhan sen vain muistaa laimentaa vedellä. Virtsa sopii erittäin hyvin pensaiden, nurmikon ja perennojen lannoitukseen keväällä sekä yksivuotisille kasveille koko kasvukauden ajan. Virtsa sopii myös lehtikompostille hyväksi käyttöaineeksi.
  • Kateviljely on helppoa, sillä silloin maata ei tarvitse niin paljon muokata. Laitat vaan reilusti heinää, ruohosilppua, syyslehtiä tai kitkettyjä ja terveitä kasvinosia kasvien juurille ja ympärille. Katteet tuottavat lämpöä ja kompostoituvat sekä houkuttelevat kastematoja ja muita pieneliöitä. Maa kuohkeutuu ja pysyy kosteana eli kastelun tarve vähenee.
  • Viljelykierto eli vuoroviljely pitää maaperän ravinteikkaana ja kuohkeana sekä auttaa tuholaisten torjunnassa. Vaihda viljelykasvien istutuspaikkoja vuosittain. Tärkeintä on vaihtaa joka vuosi perunoiden, kaalien ja sipuleiden paikkaa. Piirrä itsellesi muistikirjaan kartta kasvimaistasi vuosittain, se auttaa keväisten kylvöjen suunnittelussa.
  • Linnunpöntöt ja hyönteishotellit sekä perhosia houkuttelevat kukat tuovat palstallesi tarpeellisia hyönteisiä. Osa hyönteisistä syö tuholaisia, osa huolehtii pölytyksestä.
  • Pidä huolta kasvien hyvinvoinnista, sillä hyväkuntoinen kasvi kestää paremmin kasvintuhoajia. Riittävä kastelu ja lannoitus parantavat kasvin vastustuskykyä. Vioittuneiden kasvinosien poisto vähentää kasvitautien kulkeutumista.  Kitke rikkakasvit. Kerää etanat ja kotilot käsin pois ja upota ne kuumaan veteen kuolemaan.
  • Luonnonmukainen tuholaistorjunta edesauttaa puhtaan sadon saamista. Yksinkertaisimmillaan kuuma vesi (noin +50°C) tai kylmä vesisuihku voi häätää kirvoja ja punkkeja kasvien lehdiltä ja versojen kärjistä. Itsetehdyt kasvinsuojeluaineet eli itsetehdyt litkut sopivat harrastajapuutarhurin käyttöön parhaiten. Kannattaa tutustua kasvinsuojelun kotikonsteihin esim. martat.fi –sivuilla (puutarha, kasvitaudit ja tuholaiset ja  kasvinsuojelua kotikonstein).
  • Kerää sadevettä ja harmaata vettä (laimeat pesuvedet) talteen ja käytä niitä mieluiten ei-syötävien kasvien kasteluun. Älä kastele letkuvedellä päiväsaikaan, sillä suurin osa vedestä haihtuu ilmaan. Laita kasteluletku aina suoraan kasvien juurille ja valuta lempeästi.
  • Valitse ympäristöystävällinen energiamuoto lämmittämiseen. Ilmalämpöpumput, aurinkoenergia, pelleteillä lämmittäminen esimerkiksi kamiinassa. Tutustu oman siirtolapuutarhayhdistyksesi ohjeisiin. Kysele käyttäjäkokemuksia muilta ja ota asia puheeksi yhdistyksen kokouksissa. Tee arjen ekoteko ja säästä energiaa!