Vallilan Spy:n museomökki

Lisätietoa museosta Vallilan Spy:n nettisivulla.

Innovatiivisen projektin diplomi

Museomökki

Vallilan siirtolapuutarha, Helsinki

Kv. liiton yleiskokouksessa maaliskuussa 2014 myönnettiin Vallilan siirtolapuutarhayhdistykselle innovatiivisen projektin diplomi alueella olevasta museomökistä.

Vallilan siirtolapuutarhan osoitteessa Omenapolku 93 on pieni mökki – kooltaan noin 10 m2. Sen juuret ovat 1930-luvulta. Mökki on edelleen alkuperäisessä kunnossaan ja sen suunnittelivat kaksi arvostettua arkkitehtia - Birger Brunila ja Väinö Tuukkanen - vuonna 1932. Mökin puutarha on siirtolapuutarhayhdistyksen toimesta kunnostettu Elisabeth Kochin - ammattipuutarhurin ja uraauurtavan suomalaisten siirtolapuutarhojen edistäjän – suunnitelman mukaiseksi.

Vuonna 1977 siirtolapuutarha-alueen edelleen alkuperäisessä kunnossaan oleva mökki tuli myyntiin ja yhdistyksen hallitus päätti ostaa sen. Mökistä tehtiin museo ja palsta entisöitiin. Siirtolapuutarhan museomökki palstoineen on nykyisin Vallilan Spy:n omistama ja hallinnoima.

1900-luvun alkupuoliskolla – teollistumisen ja kaupungistumisen aikana - työväenluokan elinolot olivat haasteellisia. Kansainvälisen työjärjestö ILO:n suositus oli, että työntekijät viettäisivät vapaa-aikansa sellaisen toiminnan parissa, joka edistää terveyttä sekä on mielekästä. Tällaiseksi luokiteltiin mm. siirtolapuutarhaviljely.

Helsingin kaupunginvaltuuston suositus oli tuolloin seuraavanlainen: "Siirtolapuutarhojen tarkoituksena on tarjota rajoitettuja resursseja omaaville perheille mahdollisuus vuokrata itselleen kohtuuhintaan pieni puutarhapalsta, jossa perheenjäsenet voivat viettää vapaa-aikaansa." Ajatuksena ei ollut vain houkutella perheitä viljelemään maata ja käyttämään vapaa-aikaansa tehokkaasti, vaan myös kannustamaan puutarhanhoitoon ja koristekasvien viljelyyn. Tärkeäksi koettiin myös se, että pitää olla aikaa seurustella ja rentoutua vaikkapa syreenipensaan varjossa.

Museomökkihanke oli lepotilassa kolmisenkymmentä vuotta. Kesinä 2009 ja 2010 mökkiä ja sen puutarhaa kunnostettiin. Yhdistyksen siirtolapuutarhureiden museomökkiin lahjoittamat tavarat ovat 1930-luvulta, ja niiden alkuperäisyys on varmistettu Helsingin kaupunginmuseossa. Kaikki esineet on kuvattu ja varustettu tunnistenumeroilla sekä luetteloitu kaupunginmuseon ohjeiden mukaisesti. Lisäksi mökin sisustuksen suunnittelussa hyödynnettiin kaupunginmuseon tutkijoiden osaamista.

Puutarhassa Elisabeth Koch painotti monimuotoisuutta. Hänen aikanaan tärkeitä kasveja olivat mm. peruna, nauris, porkkana, punajuuri ja sokerijuurikas sekä erilaiset kaalit, kurpitsat, sipulit ja herneet – sikuria unohtamatta. Palstoilla piti olla vähintään yksi omenapuu ja marjapensaita. Lisäksi palstoilla kasvatettiin myös lukuisia koristekasveja. Kochin ajoista lähtien monella palstalla kasvaa edelleen mm. pioneja, juhannusruusuja, leimuja, tiikerililoja sekä malvikkeja.