Kaupunkiviljely

Kaupunkiviljelijä kasvattaa ruokaa kaupungissa. Kaupunkiviljelyä voi harjoittaa siirtolapuutarha- tai vuokrapalstalla sekä pihoilla, parvekkeilla ja jopa katoilla. Kaupunkiviljelyn suosio on viime vuosina kasvanut huimasti. Se on ekologista, kun ruokaa ei tarvitse tuoda kaukaa, ja itse viljellyn ruoan puhtaudesta voi olla varma.

Siirtolapuutarhaliitto ei hallinnoi viljelypalstojen vuokraustoimintaa. Jos haluat vuokrata viljelypalstan, niin kannattaa kääntyä oman kuntasi puoleen. Alla olevissa tietolähteissä on linkit suurimpien kaupunkien viljelypalstasivuille.

Tietolähteitä

Tuhti tietopaketti kaupunkiviljelystä löytyy Kaupunkiviljely.fi -sivustolta, jonka on tuottanut Dodo ry.

Oppaita

Tietoa joidenkin kaupunkien viljelypalstoista

Kaupunkiviljely Euroopassa

COST (European Cooperation in Science and Technology) on Euroopan unionin yhteistyö- ja tutkimusverkostomalli. Sen tavoitteena on mahdollistaa tieteellisiä ja teknologisia läpimurtoja ja johdattaa uudenlaisiin toimintatapoihin ja tuotteisiin sekä osallistua eurooppalaisen tutkimuksen ja innovaatiokehityksen vahvistamiseen.

COST Action TU1201 Urban Allotment Gardens in European Cities -verkoston työn päätavoitteena oli tutkia kaupunkiviljelyä ja sen merkitystä kaupunkien kestävälle kehitykselle. Lisätietoja (englanniksi) hankkeesta löytyy sen kotisivulta.

Verkosto tuotti tietolehtisiä, joista osa on saatavissa myös suomenkielisenä (pdf):