Puutarha eheyttää

15.5.2015

Kuva: Puutarhaliitto

Puutarha- ja viherala tiedottaa

Puutarhaliiton paikallisyhdistykset siivittävät vuoden 2015 harrastetoimintaa eri puolella Suomea Voimaa puutarhasta – puutarhavoimaa, esteettä mukaan -teemalla. Esteettömyys tarkoittaa tässä yhteydessä sekä henkisten että fyysisten esteiden raivaamista, jotta kaikki voisivat nauttia puutarhan tuottamasta hyvinvoinnista. Asiasta on olemassa myös tieteellistä tutkimusta.

Ikiaikainen paratiisinkaipuu vetää myös nykyihmistä puutarhan pariin, sillä tietoisuus luontoon kuulumisesta ei ole evoluution aikana kadonnut. Aidalla rajattu alue, jossa kasvaa hedelmäpuita ja jossa on vesiaihe, koetaan yhä puutarhaihanteena. Omaa puutarhaunelmaa voi kukin toteuttaa mahdollisuuksiensa mukaan niin parvekkeiden ruukkupuutarhoissa, kuin uudispihojen rakentamisessa tai vanhojen puutarhojen vaalimisessa. Pihapuuhissa arjen paineet painuvat taka-alalle ja uppoutuminen vapauttaa voimavaroja. Stressi helpottuu ja murheet unohtuvat, kun luova mieli pääsee vallalle ja työn tuloksen voi nähdä. Samalla voi kaikin aistein nauttia kasvun seuraamisesta sekä ihanista tuoksuista ja väreistä.

Lavaviljely ja esteettömät kulkureitit tekevät puutarhasta nauttimisen ja jokaiselle mahdolliseksi. Kaupunkiviljely tuo yhteisöllisyyden, kokemusten jakamisen ja sadon kasvattamisen ilon asukkaiden lähelle.

Sunnuntaina 28.6.2015 klo 12–18 toteutuva Avoimet Puutarhat tapahtuma avaa yhtä aikaa satojen puutarhojen portit eri puolella Suomea. Vierailijat voivat valita itselleen sopivia käyntikohteita avoimetpuutarhat.fi verkkopalvelusivustolta. Sivuston kautta voi toukokuun aikana rekisteröityä myös vierailukohteeksi. Lisätiedot ja ohjeet rekisteröitymiseen löytyvät sivustolta.

Lisätietoja: www.avoimetpuutarhat.fi ja www.puutarhaliitto.fi
ja Puutarhaliiton paikallisyhdistystoimikunnan sihteeri Annikki Oikkonen