Puutarhapäiväkirja

Päiväkirjan hinta on liiton jäsenyhdisten viljelijöille 7 €/kpl (+ postikulut), muille 18 €/kpl (+ postikulut).

Yksittäiset päiväkirjat postitetaan xxs-pakettina, joka jaetaan postiluukkuun/-laatikkoon, postimaksu 5,90 €.

Tilauslomakkeelle.

Siirtolapuutarhurit seuraavat aktiivisesti ympäröivän puutarhan luontoa ja vuosittaista satoaan. Aina ei muista, milloin hedelmäpuiden kukinta oli upeimmillaan, ensimmäiset perunat nostettiin, tomaatit kypsyivät tai milloin oli tarjolla ensimmäiset omat salaatit ruokapöydässä. Menestyivätkö perennat paikoillaan, vai eivät? Mitkä siemenostokset olivat onnistuneita – ja mitkä olivat huti? Kenties puutarha pitäisi suunnitella uudestaan? Mikä perhonen oli viime kesän ensimmäinen? Pesikö palstan linnunpöntössä toissakesänä pikkuvarpunen vai talitintti? Milloin pionit kukkivatkaan upeimmillaan? Ehtikö syysasteri kukkaan ennen talven tuloa?

SSpl:n ympäristöryhmä on tuottanut monivuotisen Puutarhapäiväkirjan siirtolapuutarhureille helpottamaan oman puutarhan seurantaa.

Päiväkirja tarjoaa tukea mm. oman palstan suunnittelulle. Siinä kerrotaan lyhyesti istutusten suunnitteluperiaatteista ja maaperän hoidosta monimuotoisuuden edistämisen näkökulmasta. Päiväkirjassa on myös mm. vinkkejä siitä, miten oman puutarhan monimuotoisuutta voi lisätä ja pitää sen samalla kauniina ja pölyttäjiä houkuttelevana.

Mökkiä koskeville tiedoille on päiväkirjassa varattu omat sivut. Sinne viljelijä voi kirjata mökin rakennusmateriaalit, remontit ja puutarhan hankinnat. Vinkkinä on myös taulukko, joka auttaa seuraamaan rahankäyttöä ja tuo näkyväksi mm. sen saako energiavalinnoilla ja kierrätyksellä alennettua menoja ja lisättyä omaa panosta kestävän kehityksen edistämiseen.

Päiväkirjassa on myös viittauksia lisätiedon lähteisiin. Useimmiten viitataan liiton vuonna 2020 julkaisemaan kirjaan 'Mökillä ja palstalla', jonka liitto tarjosi veloituksetta kaikille jäsenyhdistysten viljelijöille sekä Kansainvälisen Siirtolapuutarhaliiton 'Maaperä elää' –julkaisuun, joka on sähköisenä tarjolla veloituksetta kaikille jäsenyhdistyksille ja niiden viljelijöille jo nyt.

Päiväkirjassa (koko 14,5 x 21,3 cm)  on tukevat kannet ja sivut aukeavat kokonaan selkäkierteen ansiosta. Sivuja on peräti 128. Kuukausille on omat sivunsa, joihin mahtunee ainakin viiden vuoden kirjaukset.

Alla päiväkirjan sisällysluettelo ja muutama esimerkkisivu.

Klikkaamalla kuvia saat ne näkyviin suurempana.