Puutarhakävelyt 2022

Tervetuloa mukaan!

Liiton alueelliset luentomuotoiset kurssit korvataan tänä vuonna puutarhakävelyillä siirtolapuutarhoissa. Kävelyjä toteutettiin viime vuonna kokeiluna kolmessa helsinkiläisessä puutarhassa, ja palaute oli hyvää. Kivaa ja opettavasta oli!

Kävelyjen opas

Kävelyjen asiantuntevana oppaana toimii monelle jo tuttu biologi Leena Luoto.

Mitä?

Kävelyyn on syytä varata aikaa 1,5-2 tuntia. Kävelyn aikana keskitytään öttiäisiin ja kasvitauteihin sekä niiden luonnonmukaiseen torjuntaan. Kävelyihin voi valmistautua niin, että katselee omaa pihaansa ja tuo sieltä näytteitä kasveista, joissa on joku ongelma.

Ihmeteltävät öttiäistet ja vaivoista kärsivät kasvit ovat peräisin siirtolapuutarhasta. Siksi olisi hienoa, jos puutarhoista löytyisi muutama viljelijä, joka on halukas ottamaan vastaan kävelyyn osallistuvat omalle palstalleen ihmettelemään ja oppimaan - yhteiseksi hyväksi. Ihan mikä tahansa piha on oivallinen, ei tarvita ns. ”näyttelykuntoisuutta”.  Katsotaan pihan eliömaailmaa, pohditaan kasvien kasvatusta ja nautitaan puutarhanhoidon tuomasta  ilosta.

Kenelle?

Kävelyt ovat liiton jäsenyhdistyksille ja niiden viljelijöille tarjoama etu. Osallistuminen ei siis maksa mitään, eikä ennakkoon tarvitse ilmoittautua.

Jos oman puutarhasi kävelyn ajankohta ei sinulle sovi, tai puutarhassasi ei järjestetä kävelyä, voit ja saat osallistua kävelyyn myös jossakin toisessa puutarhassa.

Missä?

Alla on kaupungeittain lueteltu ne puutarhat, joissa järjestetään kävely.

Jos omassa puutarhassasi ei järjestetä kävelyä, keskustele asiasta yhdistyksesi hallituksen/johtokunnan kanssa. Leenan kesän kalenteri täyttyy vinhaa vauhtia, mutta liitto pyrkii - mahdollisuuksien mukaan - tarjoamaan kävelyn kaikille sellaisesta kiinnostuneille jäsenpuutarhoilleen.

Kävelypaikkakunnat ja -puutarhat

Eri puutarhojen kävelyjen kokoontumispaikat päivitetään tälle sivulle myöhemmin keväällä.

Heinola

Turku

Kupittaan Rpy

• su 3.7. klo. 13:00