Edut viljelijöille

Vaikka Siirtolapuutarhaliiton varsinaisia jäseniä ovat siirtola-/ryhmäpuutarhayhdistykset, on liitolle yhtälailla tärkeää tarjota palveluja myös jäsenyhdistystensä viljelijöille, jotka vuosittain maksavat liiton jäsenmaksun á 33 euroa.

Lepaan kurssi

Liitto on vuodesta 1949 lähtien järjestänyt siirtolapuutarhureille räätälöidyn, viiden päivän mittaisen Lepaan puutarhanhoidon kurssin. Yhdessä Hämeen Ammattikorkeakoulun kanssa (yleensä huhtikuussa) järjestettävä kurssi tarjoaa hieman kokemusta omaavalle siirtolapuutarhurille sekä ainutlaatuista oppia että verkostoitumista.

Kurssin käyneet saavat todistuksen avoimen ammattikorkeakoulun kolmen opintopisteen ’Harrasteviljelyn neuvonta’ –opintojen suorittamisesta. Kurssimaksu, joka kattaa sekä koulutuksen että kurssin aikaisen täysihoidon, voidaan pitää alhaisena, koska liitto maksaa kokonaiskustannuksista yli puolet.

Vuoden 2019 kurssista tehtiin video.

Alueelliset puutarhakurssit

Vuodesta 2018 alkaen liitto jalkauttaa puutarhakurssitoiminnan maakuntiin, jotta se mahdollisimman hyvin palvelisi kaikkia jäsenyhdistysten viljelijöitä. Liitolla on valmiudet järjestää kesäkauden aikana liiton teemaan kytkeytyvä kurssi jokaisessa maakunnassa, jossa on liiton jäsenyhdistys.

Kurssin toteuttaminen edellyttää sitä, että paikalliset siirtolapuutarhayhdistykset valitsevat kurssille aiheen (valittavana on yksi neljästä vaihtoehdosta) ja ehdottavat paikkaa, jossa kurssi voidaan pitää.

Liitto kustantaa kouluttajan kaikki kulut, joten kurssi on jäsenyhdistysten viljelijöille ilmainen jäsenetu. Kurssille ovat tervetulleita myös muut aiheesta kiinnostuneet, mutta heiltä veloitetaan osallistumismaksu (20 €/hlö).

Jos kurssipaikkakunta on muu kuin se, jolla oma siirtolapuutarha sijaitsee, voi yhdistys halutessaan käyttää liiton koulutustukea kurssille osallistuvien matkakulujen korvaamiseen. Kysy lisää omasta yhdistyksestäsi.

Siirtolapuutarha-lehti

Siirtolapuutarhaliiton jäsenyhdistysten jäsenille postitetaan kotiosoitteeseen jäsenetuna viisi kertaa vuodessa ilmestyvä Siirtolapuutarha-lehti, jonka vuosikerran tilaushinta on 35 euroa/vuosi.

Lehteä kehitetään jatkuvasti lukijapalautteen pohjalta, jotta se palvelisi mahdollisimman hyvin nimenomaan siirtolapuutarhureita. Teemanumeroissa valotetaan siirtolapuutarhatoimintaa monesta eri näkökulmasta ja lehden vakiopalstat ovat saaneet paljon kiitosta.

Vuonna 1935 perustetulla Siirtolapuutarha-lehdellä on alusta asti ollut tärkeä ja keskeinen rooli siirtolapuutarhakulttuurin edistäjänä ja vaalijana sekä siirtolapuutarhaväen äänenkannattajana, tiedotuskanavana ja yhteisöllisyyden luojana. Lehti on luettavissa - yhden numeron viiveellä - näköislehtenä verkossa.

Lue lisää lehdestä.

Jäsenyhdistysten viljelijöille on tarjolla mahdollisuus lukea lehti tuoreeltaan paperiversion sijaan sähköpostitse toimitettavana näköislehtenä. Ota yhteyttä liiton toimistoon.

Siirtolapuutarhurin etukortti

Jäsenyhdistysten viljelijät saavat vuosittain Siirtolapuutarhaliiton etukortin, jolla viljelijä perheineen saa rahanarvoisia etuja tehdessään ostoksia liiton etukumppaneilta. Kortti toimitetaan vuoden ensimmäisen Siirtolapuutarha-lehden liitteenä.

Lisätietoa etukumppaneista löydät täältä.

Alennusta Kotipuutarha-lehden kestotilauksesta

Suomen Siirtolapuutarhaliitto on Puutarhaliiton jäsenjärjestö. Jäsenjärjestöjen henkilöjäsenet voivat tilata Kotipuutarha-lehden pysyvästi 15 euroa normaalihintaa edullisemmin. Jäsenetu koskee kestotilauksia, joihin sisältyy printti- ja digilehti sekä sähköisen lehtiarkiston käyttöoikeus.

Jäsentilauksen vuosihinta (10 nroa) on 57,00 € (norm. 72,00 €). Olemassa olevan lehden tilauksen voi muuttaa jäsentilaukseksi. Jäsenetutilauksen tai tilaustavan muutoksen voi tehdä käyttämällä nettilomaketta, joka löytyy täältä .

Lehden jäsentilaussivulla on lueteltu puutarhayhdistykset, jotka ovat toimittaneet jäsenrekisterinsä Puutarhaliittoon ja ovat näin ollen oikeutettuja jäsentilaukseen. Siirtolapuutarhaliitto ei ole tuolla listalla, mutta alennuksen saa silti.

Liiton puuttuminen listalta johtuu siitä, että Siirtolapuutarhaliitto on Puutarhaliiton jäsen statuksella 'erikoisyhdistys', ei siis puutarhayhdistys. Liitto ei toimita Puutarhaliitolle listoja jäsenyhdistystensä viljelijöistä. Jos viljelijä haluaa Kotipuutarha-lehden jäsenhintaan, niin jäsenyyden tarkistaminen tapahtuu Kotipuutarha-lehden asiakaspalvelun ja liiton toimiston välillä.

Viljelijän tietopankki

Tuhti tietopaketti siirtolapuutarhaviljelystä.

Klikkaa tästä.

Kohtaamispäivä

Siirtolapuutarhaväen oma tapaaminen pyritään järjestämään joka toinen vuosi, yleensä heinäkuussa, jossakin suomalaisessa siirtolapuutarhassa. Kohtaamispäivän järjestämiseen liittyvät päätökset tehdään kerran neljässä vuodessa pidettävässä liittokokouksessa.

Kohtaamispäivässä on mahdollisuus tutustua kanssaviljelijöihin, tavata tuttuja ja vaihtaa kuulumisia, urheilla ja kilpailla, keskustella siirtolapuutarhatoiminnan ajankohtaisista asioista sekä nauttia isäntien ja emäntien vieraanvaraisuudesta.

Seuraava Kohtaamispäivä järjestetään vuonna 2020 Marjaniemen siirtolapuutarhassa Helsingissä. Silloin Kohtaamispäivän yhteydessä juhlistetaan myös 90 vuotta täyttävää liittoa.

Matkat

Siirtolapuutarhaliitto järjestää satunnaisesti jäsenmatkoja jäsenyhdistysten viljelijöille. Jäsenmatkojen kohteeksi valitaan siirtolapuutarhureita kiinnostavia tapahtumia, näyttelyjä tai messuja. Matkoihin pyritään yhdistämään vierailuja paikallisissa siirtolapuutarhoissa. Ulkomaanmatkojen vastuullisena matkanjärjestäjänä toimii ensisijaisesti matkatoimisto.