Edut viljelijöille

Vaikka Siirtolapuutarhaliiton varsinaisia jäseniä ovat siirtola-/ryhmäpuutarhayhdistykset, on liitolle yhtälailla tärkeää tarjota palveluja myös jäsenyhdistystensä viljelijöille, jotka vuosittain (v. 2022-2024) maksavat liiton jäsenmaksun á 35 euroa.

Lepaan kurssi

Liitto on vuodesta 1949 lähtien järjestänyt siirtolapuutarhureille räätälöidyn, viiden päivän mittaisen Lepaan puutarhanhoidon kurssin. Yhdessä Hämeen ammatti-insituutin kanssa (yleensä huhtikuussa) järjestettävä kurssi tarjoaa hieman kokemusta omaavalle siirtolapuutarhurille sekä ainutlaatuista oppia että verkostoitumista.

Kurssimaksu, joka kattaa sekä koulutuksen että kurssin aikaisen täysihoidon, voidaan pitää alhaisena, koska liitto maksaa kokonaiskustannuksista yli puolet.

Vuoden 2019 kurssista tehtiin video.

Alueelliset puutarhakurssit

Liitto järjestää vuosittain alueellisia kursseja, jotta se mahdollisimman hyvin palvelisi kaikkia jäsenyhdistysten viljelijöitä. Vuosina 2022-2023 kurssi toteutetaan yhdistyskohtaisina puutarhakävelyinä.

Liitto kustantaa kouluttajan kaikki kulut, joten kurssi on jäsenyhdistysten viljelijöille ilmainen jäsenetu.

Webinaarit

Jäsenyhdistysten viljelijät voivat osallistua liiton järjestämiin ilmaisiin webinaareihin ja saavat linkin jo toteutettujen webinaarien tallenteisiin.

Liiton painetut julkaisut jäsenhintaan

Jäsenyhdistysten viljelijät saavat ostaa liiton painetut julkaisut edullisempaan jäsenhintaan:

Tilattavat sähköiset julkaisut

Liiton sähköiset julkaisut ovat jäsenyhdistysten viljelijöille ilmaisia.

Viljelijän tietopankki

Tuhti tietopaketti siirtolapuutarhaviljelystä.

Klikkaa tästä.

Siirtolapuutarha-lehti

Siirtolapuutarhaliiton jäsenyhdistysten jäsenille postitetaan kotiosoitteeseen jäsenetuna viisi kertaa vuodessa ilmestyvä Siirtolapuutarha-lehti, jonka vuosikerran tilaushinta on 40 euroa/vuosi (kestotilaus 37 euroa/vuosi).

Lehteä kehitetään jatkuvasti lukijapalautteen pohjalta, jotta se palvelisi mahdollisimman hyvin nimenomaan siirtolapuutarhureita. Teemanumeroissa valotetaan siirtolapuutarhatoimintaa monesta eri näkökulmasta ja lehden vakiopalstat ovat saaneet paljon kiitosta.

Vuonna 1935 perustetulla Siirtolapuutarha-lehdellä on alusta asti ollut tärkeä ja keskeinen rooli siirtolapuutarhakulttuurin edistäjänä ja vaalijana sekä siirtolapuutarhaväen äänenkannattajana, tiedotuskanavana ja yhteisöllisyyden luojana. Lehti on luettavissa - yhden numeron viiveellä - näköislehtenä verkossa.

Lue lisää lehdestä.

Jäsenyhdistysten viljelijöille on tarjolla mahdollisuus lukea lehti tuoreeltaan paperiversion sijaan sähköpostitse toimitettavana näköislehtenä. Ota yhteyttä liiton toimistoon.

Alennusta Kotipuutarha-lehden kestotilauksesta

Suomen Siirtolapuutarhaliitto on Puutarhaliiton jäsen. Liiton jäsenyhdistyksen viljelijänä saat jatkuvan alennuksen Kotipuutarha-lehden tilaushinnasta. Jäsentilaus on kestotilaus, joka jatkuu vuosi kerrallaan ilman erillistä uudistamista. Vuonna 2024 jäsenhinta on 68 €/vuosi. Normaali kestotilaushinta vuonna 2024 uusille asiakkaille on 98 € / vuosi.

Jäsentilaus sisältää

• Painetun lehden kotiin kannettuna
  • Digilehden ja -arkiston

Tilauksen voit tehdä täällä.

Kohtaamispäivä

Siirtolapuutarhaväen oma tapaaminen pyritään järjestämään säännöllisesti muutaman vuoden välein jossakin siirtolapuutarhassa. Tapaamisen ajankohta on yleensä heinäkuussa. Kohtaamispäivän järjestämiseen liittyvät päätökset tehdään kerran kolmessa vuodessa pidettävässä liittokokouksessa.

Päivän ohjelman suunnittelusta ja toteuttamisesta vastaa järjestävä yhdistys. Osallistujilta peritään omakustanteinen osallistumismaksu, jolla katetaan tarjoilujen kustannukset. Osallistumismaksu kerätään omassa yhdistyksessä.

Kohtaamispäivä on epämuodollinen ja iloinen siirtolapuutarhaväen yhteinen tapahtuma. Päivän aikana on mahdollisuus kokea uusia elämyksiä, tavata uusia ja vanhoja tuttuja sekä vaihtaa kuulumisia ja kokemuksia.

Kuvamuistoihin Kohtaamispäivästä 2022 Marjaniemessä voi tutustua täällä.

Seuraavan Kohtaamispäivän paikkakunta päätetään liittokokouksessa syyskuussa 2024.

Matkat

Siirtolapuutarhaliitto järjestää satunnaisesti jäsenmatkoja jäsenyhdistysten viljelijöille. Jäsenmatkojen kohteeksi valitaan siirtolapuutarhureita kiinnostavia tapahtumia, näyttelyjä tai messuja. Matkoihin pyritään yhdistämään vierailuja paikallisissa siirtolapuutarhoissa. Ulkomaanmatkojen vastuullisena matkanjärjestäjänä toimii ensisijaisesti matkatoimisto.

Seuraava jäsenmatka järjestetään maalis-huhtikuussa 2024, jolloin kohteena Pohjoismaiden suurimmat puutarhamessut, Nordiska Trädgårdar Tukholmassa. Matka toteutetaan pe-su risteilynä Helsingistä.