Kotipuutarha kuuluu kaikille - kasvata yrttejä!

29.3.2016

Tiedote. Julkaistu: 24.03.2016 klo 11:47. Marttaliitto ry

Marttojen valtakunnallinen Kauha ja kukkaro -viikko on 28.3.-1.4.

Martat toivottavat kaikki tervetulleiksi katsomaan ja kuuntelemaan, miten yrttejä kasvatetaan kaupan ruukkuyrteistä istuttamalla, miten siemenet kylvetään ja taimet kasvatetaan. Martat antavat myös henkilökohtaista apua kysymyksiin, kuinka jokainen voi saada mieliyrttinsä kasvamaan ja mikä yrtti sopii parhaiten omiin mieliruokiin.

Yrttien kasvatus on helppoa. Yrtit viihtyvät ruukuissa ja laatikoissa valoisalla ikkunalaudalla, parvekkeella ja puutarhassa sekä kukkapenkissä ja kasvimaalla. Tuoreet yrtit sopivat kaikenlaisiin ruokiin ja antavat uusia makuelämyksiä.

Yrttitarha ruukkuyrteistä

Kun yrttien kasvatus aloitetaan kaupasta ostetuilla ruukkuyrteillä, antavat Martat hyödyllisen vinkkilistan, joka auttaa onnistumaan:

• Osta tuoreita, äskettäin kauppaan tulleita ruukkuyrttejä.
  • Kastele juuripaakku ja suihkuttele lehtiä. Käytä isoimmat lehdet salaattiin ja jätä muutamia pieniä lehtiä kasvamaan. Leikkaa muovinen ruukku suikaleiksi ja irrota varovasti juuripaakusta. Leikkaa katkenneet juuret ja poista kaikki huonokuntoiset lehdet.
  • Istuta taimet hiekkapitoiseen multaan. Jos käytät lasittamattomia saviruukkuja, liota niitä vedessä, jotta ruukku ei ime kosteutta mullasta. Laita ruukun pohjalle pieniä kiviä tai ruukun palasia salaojaksi. Pidä juuripaakku mahdollisimman ehjänä ja tiivistä multa juuripaakun ympäriltä. Kastele.
  • Laita ruukku valoisalle ikkunalaudalle, mutta suojaa suoralta auringonpaahteelta. Kastele säännöllisesti. Juurtuminen nopeutuu, jos laitat kasvin päälle 1-2 viikoksi hupun rei’itetystä läpinäkyvästä muovipussista.
  • Kun yrtit ovat juurtuneet, paina multaan hidasliukoisia lannoitepuikkoja tai sekoita kasteluveteen lannoitetta pakkauksen ohjeen mukaan.
  • Samalla ohjeella saat satoa myös ruukkusalaatista ja sinappikaalista (rucola).

Lisätietoa:

Kauha- ja kukkaro -tapahtumat sekä lisätietoja yrttien kasvattamisesta, löytyy martat.fistä: http://www.martat.fi/puutarha

Tapahtumista voi myös kysyä oman alueen marttapiirien yhteyshenkilöiltä. Kaikki tapahtumat eivät välttämättä näy kalenterissa.

Marttaliitto ry

Asta Kuosmanen
varatoiminnnanjohtaja: kotipuutarha, ympäristö, perinne
asta.kuosmanen(at)martat.fi

Arja Hopsu-Neuvonen
kehittämispäällikkö: ruoka ja ravitsemus, sienet
puh. 050 511 8116
arja.hopsu-neuvonen(at)martat.fi

Martat, Marttaliitto ry on kansalaisjärjestö, joka edistää kotien ja perheiden hyvinvointia ja kotitalouden arvostusta. Vaikutamme, autamme, opastamme ja inspiroimme. Annamme jäsenillemme taitoja ja valmiuksia vaikuttaa omassa elinympäristössä ja yhteiskunnassa. Tuotamme kotitalouksia varten ruokaan, ravitsemukseen, puutarhanhoitoon, ympäristöön, kodin talouteen ja kodinhoitoon liittyvää kiinnostavaa ja hyödyllistä sisältöä: tarjoamme kaikille tekemisen iloa ja onnistumisen elämyksiä. Marttaliittoon kuuluu 15 piiriä, joissa kotitalous- ja puutarhaneuvonnan asiantuntijat neuvovat ja kouluttavat. Neuvontamme tavoitti vuonna 2015 lähes 110 000 henkilöä. Marttayhdistyksiä on 1300 ja niissä 46 600 jäsentä. Yhdistykset järjestävät tapahtumia ja kursseja kotitalouden, kädentaitojen, luentojen ja opiskelun merkeissä.