Puutarhainnostus kasvaa erityisesti nuorten aikuisten parissa

29.3.2022

Erityisesti nuoret kaupunkilaiset ovat innostuneet suunnittelemaan kesäpihoistaan viihtyisiä.

Puutarhaliiton tiedote 29.3.2022

Puutarhainnostus kasvaa erityisesti nuorten aikuisten parissa - Kevätpuutarha kutsuu ideoimaan

Huhtikuun aurinko herättelee puutarhaharrastajia esikasvattamaan taimia ja suunnittelemaan pihojaan. Myös taloyhtiöissä piha-asiat ovat mukana kevätkokouksien päätöksenteossa. Asumisviihtyisyyden näkökulmasta vihreät ja toimivat piha-alueet ovat ratkaisevia. Parhaat toteutusideat ja ohjeet löytyvät puutarhanäyttelyistä, alan lehdistä ja tietenkin alan ammattilaisilta.

Parin vuoden tauon jälkeen kevään puutarhanäyttelyt kutsuvat jälleen vanhoja ja uusia puutarhaharrastajia tutustumaan alan palveluihin ja tuotteisiin. Perinteisesti näyttelykauden aloittaa Turku, ja sitä seuraa seuraavana viikonloppuna 7. – 10.4.2022 Helsingin Messukeskuksen Kevätmessut, joihin osallistuu satoja näytteilleasettajia. Myöhemmin keväällä messuja ja erilaisia myyjäisiä järjestetään ympäri Suomea.

Hyötykasvit kiinnostavat

Tänä vuonna ideoita kannatta etsiä erityisesti hyötykasvien viljelyyn ja luonnonmukaiseen puutarhahoitoon. Vinkkejä löytyy niin isoihin puutarhoihin kuin pieniin kaupunkipuutarhoihin tai parvekkeille. Kuinka olisikaan omavaraisuuden kasvattaminen juurikkaiden ja uusien marjakasvien avulla? Myös omalta parvekkeelta voi saada hyvän yrtti- ja tomaattisadon.

Innostus puutarhaharrastamiseen on kasvanut jo usean vuoden ajan. Erityisesti 25 – 34 -vuotiaat aikuiset ovat löytäneet mielekästä tekemistä puutarhoista KantarTNS:n Kotipuutarha-tutkimuksen mukaan. Kiinnostus kaupunkiviljelyyn parvekkeilla tai viljelykauluksissa kasvaa, mutta myös yhä useampi kesämökin omistaja on huomannut, että vihanneksia, marjoja ja hedelmiä kannattaa viljellä itse. Ainakin itsekasvatetut maistuvat monen harrastajan mielestä kaikkein parhaimmilta!

Puutarha suosituimpia harrastuksia

Suomalaisista vajaa 80 prosenttia harrastaa jossain muodossa puutarhanhoitoa ja heidän määränsä on kasvanut viime vuosina. Yli puolelle meistä puutarhahoito on mieluisa ja tärkeä harrastus. Osa kokee sen edelleen välttämättömäksi hoitotyöksi, mutta siihenkin löytyy helpottavia työvälineitä kuten kastelulaitteita ja robottileikkureita.

Puutarhanäyttelystä löytyy ideoita niin helppohoitoiseen kuin myös ympäristöystävällisyyteen puutarhaan. Erityisesti kiinnostus jälkimmäiseen on ollut kasvussa viime vuosien aikana. Harrastamisen avulla voi osallistua konkreettisesti myös ilmastonmuutoksen hillitsemiseen. Näyttelystä löytyy vinkkejä ja tuotteita muun muassa luonnon monimuotoisuuden edistämiseen pihassa kasvualustojen ja kasvinsuojelun luonnonmukaisten hoitokeinojen avulla.

Lisätietoja:

Timo Taulavuori, toimitusjohtaja, puutarha-agronomi, Puutarhaliitto ry, timo.taulavuori@puutarhaliitto.fi p. 040 745 3005

Marissa Rämänen, tiedottaja, Kevätmessut / Messukeskus, marissa.ramanen@messukeskus.com, p. 044 046 7220

Iloa ja hyötyä puutarhasta! Puutarhaliitto haluaa parantaa suomalaisten hyvinvointia tasokkaan puutarhatuotannon, terveyttä edistävien tuotteiden, viihtyisien viheralueiden ja innostavan puutarhaharrastuksen kautta. Tavoitteena on edistää yritys- ja harrastustoiminnan elinvoimaisuutta.