Kasvien ja siementen tilaaminen verkosta

2.3.2021

Ruokavirasto on lähestynyt liittoa. Uusi kasvukausi kolkuttelee jo ovella, ja taimien ja siementen tilaaminen on taas ajankohtaista monelle kasviharrastajalle. Ruokavirasto haluaa informoida turvallisesta kasvien ja siementen tilaamisesta.

Moni viherpeukalo käynnistelee jo uutta kasvukautta ja harkitsee uusien lajikkeiden tai pistokkaiden tilaamista verkkokaupasta. Ennen tilauksen tekemistä on hyvä selvittää, mitä lakisääteisiä rajoituksia liittyy kasvien ja siementen tilaamiseen ulkomailta. Näin voi välttää tuomasta vahingossa pihalleen karanteenituhoojan tai haitallisen vieraslajin.

EU:n alueelta tilatessa tulee ottaa huomioon, että bakteeritauti tulipoltteen isäntäkasveilla (mm. omenapuut ja päärynät) sekä siemenperunalla on tuontirajoituksia. Niillä pitää Suomeen myytäessä olla PZ-kasvipassi osoituksena Suomen suoja-aluevaatimusten täyttymisestä. Muita puutarhakasveja voi tilata EU:n alueelta vapaasti, kunhan huomioi, että lajit eivät kuulu haitallisiin vieraslajeihin. Tilaus kannattaa tehdä aina ammattimaisesta verkkokaupasta, jolloin tilatut tuotteet on tuotettu kasvinterveysviranomaisen valvonnassa ja ne on tarkastettu kasvintuhoojien varalta. Tässä kohtaa on hyvä huomioida myös, että Iso-Britannia ei ole enää EU-maa, joten tuontiehdot sieltä ovat samat kuin muistakin EU:n ulkopuolisista maista.

Kun harkitset tilaamista EU:n ulkopuolisesta maasta, ota ensin selvää siitä, ettei kyseinen kasvilaji ole tuontikiellossa. Tuontikiellossa ovat esimerkiksi tulipoltteen isäntäkasvit, havukasvit ja siemenperuna. Jos tuonti on sallittua, selvitä saatko tilattavien kasvien mukaan kasvinterveystodistuksen (Phytosanitary Certificate). Se pitää olla kaikilla elävillä kasveilla, kasvinosilla ja siemenillä, kun niitä tuodaan EU:n alueelle. Tilaamiseen EU:n ulkopuolisesta maasta liittyy myös tuonnista ilmoittaminen Traces-järjestelmään sekä maksullinen tuontitarkastus Suomeen saapumisen jälkeen. Siementen tilaamiseen EU:n ulkopuolelta on lisäksi tuontimaa-, paino-, kasvilaji- ja lajikekohtaisia rajoituksia.

Lue lisää sivuilta Kasvinterveys.

Tekemällä ostoksia harkiten ja luetettavilta toimijoilta, voit tehdä nettiostoksia turvallisin mielin. Kiitos siis siitä, että olet omalta osaltasi huolehtimassa, ettei haitallisia vieraslajeja tai karanteenikasvintuhoojia pääse leviämään Suomen luontoon!