Vuoden maatiaiskasvi 2023 isotähtiputki

9.2.2023

Isotähtiputki Astrantia major (kuva: Kurt Stüber)
Isotähtiputki Astrantia major (kuva: Agnieszka Kwiecień)
Isotähtiputki Astrantia major 'Roma' (kuva: Avetarer)

Maatiainen ry:n tiedote

Vuoden 2023 maatiaiskasvi on isotähtiputki Isotähtiputki (Astrantia major) on yksi parhaita maatiaisperennojamme, joka ansaitsee paikkansa jokaisessa puutarhassa. Se lienee tullut Suomeen 1800-luvulla ja nykyään sitä tavataan myös luonnossa pieninä kasvustoina, jotka eivät kuitenkaan helposti leviä olosuhteissamme.

Isotähtiputki antaa pitkän ja runsaan kukinnan ja pärjää monenlaisilla kasvupaikoilla.

Tähtiputket ovat sukua sarjakukkaisille kasveille ja niiden kukinto muistuttaa rakenteeltaan piikkiputkien kukintoa. Pienet kukat ovat tiheänä puolipallomaisena kukintona, jonka alla on suojuslehdistä muodostuva, tähtimäinen kaulus. Tämä onkin isotähtiputken salainen ase, joka saa sen näyttämään kiinnostavalta niin ihmisten kuin varmaan hyönteistenkin silmissä. Kukinnot ovat vihertävän tai punertavan valkoisia.

Isotähtiputki kasvaa puolimetrisestä metrin korkuiseksi kasvupaikasta riippuen ja sen kukinnot kohoavat yksittäisten varsien päissä maanpinnan lähellä kasvavien kookkaiden lehtien keskeltä. Etelä-Suomessa isotähtiputken kukinta kestää heinäkuun alusta jopa syksyyn.

Kuihtuneiden kukintojen poistaminen edistää kukinnan jatkumista. Varret voi myös leikata kerralla elokuun alussa ja saada toisen kukinnan samana kesänä.

Isotähtiputki viihtyy monenlaisilla kasvupaikoilla, mutta pärjää parhaiten puolivarjossa tuoreessa maassa. Märkyys ja jäätyminen haittaavat sitä talvella, joten tähtiputkea ei kannata istuttaa notkelmaan tai tulvakohtaan. Varjossa kukinta voi olla niukempaa kuin avoimella paikalla. Tähtiputki viihtyy omenapuiden ja pensaiden kumppanina tai vahvojen perennojen väleissä.

Isotähtiputkea lisätään siemenistä ja jakamalla. Siemenet kylvetään syksyllä ja ne itävät seuraavana keväänä. Siemenet voi myös kylmäkäsitellä tai talvikylvää. Kasvusto leviää hiljalleen lyhyiden rönsyjen avulla. Isotähtiputki on hyvä leikko- ja kuivakukka, joka houkuttelee mesipistiäisiä ja muita hyönteisiä. Tähtiputket ovat terveitä, eivätkä tuholaiset vaivaa niitä. Isotähtiputkesta on olemassa myös jalostettuja punakukkaisia ja kirjavalehtisiä lajikkeita. Niitä voi lisätä vain jakamalla.

Isotähtiputken maatiaiskannan siemeniä on saatavana Maatiaisen

Siemenvälityksestä: https://www.maatiainen.fi/puoti/

Lisätietoja:

Maija Manninen, toiminnanjohtaja Maatiainen ry, www.maatiainen.fi

puh: 044 045 7317, sp: toimisto@maatiainen.fi

Maatiainen - Det lantliga kulturarvet ry on aatteellinen yhdistys, jonka tarkoituksena on säilyttää vanhat viljely- ja koristekasvi, alkuperäiset kotieläinrodut, kulttuurimaisemat ja viljelyskasvien monimuotoisuus.

Yhdistys tahtoo myös ylläpitää omavaraisen elämänmuodon arvostusta ja sen edellyttämien taitojen osaamista. Yhdistyksessä on lähes 2000 jäsentä. Se on perustettu vuonna 1989.