Toukokuussa ehtii ilmoittautua Avoimet Puutarhat -tapahtumaan

26.4.2023

Heinäkuun alkupuolella puutarhat ovat usein täynnä kukkivia kasveja, ja myös hyötypuutarhat ovat päässeet jo hyvään kasvuvauhtiin.

Puutarhaliiton tiedote

Toukokuussa ehtii ilmoittautua Avoimet Puutarhat -tapahtumaan

Suomen suosituin puutarhatapahtuma Avoimet Puutarhat -tapahtuman ilmoittautumisaika on nyt käynnissä ja päättyy kesäkuun ensimmäisenä päivänä. Puutarhat avautuvat sunnuntaina 9. 7.2023.  Tänä vuonna jaetaan puutarhataitoja ja kuunnellaan puutarhan säveliä.

Toukokuu on parasta aikaa luoda oma profiili puutarhastaan tapahtuman sivuille ja ilmoittautua mukaan hyvän mielen puutarhatapahtumaan. Avoimetpuutarhat.fi -sivusto toimii lisäksi koko kesän puutarhamatkailusivustoina, jolloin vierailijoita voi saada näin halutessaan myös muina aikoina ilmoittautumalla puutarhamatkailukohteeksi.

Jaa puutarhataito

Martat ovat mukana tapahtumassa jo toisen kerran. Avoimet Puutarhat tarjoaa hyvän mahdollisuuden jakaa puutarhataitoja ja vinkkejä toisille harrastajille. Yhteisen kampanjan sivuilla Jaa puutarhataito -voi kertoa vinkkejä sanoin ja kuvin ennen ja jälkeen kesätapahtuman. Kampanjan toteuttavat Martat ja Puutarhaliiton PUUHA-hanke.

Säveliä puutarhassa

Avoimet Puutarhat -tapahtuman tämän vuoden teema on Puutarhan sävelet. Niitä voivat olla luonnon äänet lintujen laulusta sirkkojen siritykseen. Kävijöitä kannattaa innostaa suunnistamaan puutarhan äänien perässä liikkumaan pihan eri osissa.

Tapahtuma kannustaa lisäksi järjestämään musiikkituokioita tai puutarhakonsertteja vierailijoiden iloksi. Monet tarjoavat lisäksi mahdollisuuden nauttia kahvihetkestä vihreyden keskellä tai kierrättää vieraita esitellen omaa harrastustaan ja jakaen puutarhavinkkejä. Erikoisohjelmista voi tehdä päivityksiä nettisivuille vielä ilmoittautumisajan päätyttyä kesäkuussa.

Viime vuonna tapahtuma oli ennätyksellisen suosittu, jolloin puutarhavierailuja oli sadoissa kohteissa lähes satatuhatta. Tapahtuman suosiota ovat vauhdittaneet positiiviset kokemukset. Niin puutarhansa avanneet kuin siellä vierailleet ovat nauttineet kesäpäivästä! Erilaisten puutarhojen ihmeiden lisäksi intoa osallistua tapahtumaan on lisännyt muiden harrastajien kohtaamiset ja tapahtumasta saadut ideat omaan puutarhaan.

Ilmoittautuminen onnistuu helpoiten www.avoimetpuutarhat.fi -sivujen kautta ja jatkuu aina kesäkuun alkuun asti. Avoimet Puutarhat -sivuilta löytyy myös lisätietoa ja tapahtuman materiaalia. Teemapäivänä 9. heinäkuuta puutarhat ovat avoinna klo 12 - 17.

Tapahtuman järjestää Puutarhaliitto ry yhteistyökumppaneinaan. Svenska Trädgårdsförbundet rf, Maiju ja Yrjö Rikalan sekä Ljudmila ja Nikolai Borisoffin puutarhasäätiöt sekä Kotipuutarha-lehti, Martat ja Kekkilä ovat mukana mahdollistamassa tapahtuman, joka toteutetaan yhteistyössä eurooppalaisen Rendez vous aux Jardins -verkoston kanssa.

Lisätietoja: www.avoimetpuutarhat.fi

Tapahtumavastaava Timo Taulavuori Puutarhaliitto ry, timo.taulavuori@puutarhaliitto.fi,  p. 040 745 3005

Tapahtumakoordinaattori Jaana Ojanen, Puutarhaliitto ry, jaana.ojanen@puutarhaliitto.fi p. 050 518 5715

Iloa ja hyötyä puutarhasta! Puutarhaliitto haluaa parantaa suomalaisten hyvinvointia tasokkaan puutarhatuotannon, terveyttä edistävien tuotteiden, viihtyisien viheralueiden ja innostavan puutarhaharrastuksen kautta. Tavoitteena on edistää yritys- ja harrastustoiminnan elinvoimaisuutta.