SSpl: Vihervuoden mitali

Vihervuoden päätöstapahtumassa Helsingin Säätytalossa jaettiin 27.10.2016 Vihervuoden mitaleja viheralan hyväksi tehdystä ansiokkaasta työstä. Mitalin nro 241 sai Suomen Siirtolapuutarhaliitto.

Vihervuoden 2016 mitalitoimikunnan puheenjohtajana toimii presidentti Tarja Halonen. Toimikunnan jäseninä toimivat Viherympäristöliiton hallituksen puheenjohtaja Sirpa Pietikäinen ja ympäristöministeriön ylijohtaja Timo Tanninen ja sihterinä Viherympäristöliiton pääsihteeri Seppo Närhi.

Myöntämisperusteluissa todettiin, että ”Suomen Siirtolapuutarhaliitto on vuonna 1930 perustettu sitoutumaton siirtolapuutarhatoimintaa kehittämään perustettu järjestö. Yhdistys toimii yhteistyössä sekä jäsenyhdistystensä että Kansainvälisen siirtolapuutarhaliiton kanssa. Yhdistys julkaisee myös Siirtolapuutarha-lehteä. Siirtolapuutarhaliitto tukee ja neuvoo siirtolapuutarhatoimintaan liittyvissä asioissa.” Päätöstilaisuudessa jaettiin yhteensä 26 mitalia viheralan toimijoille eri puolilta Suomea.

Mitalin kunniakirjassa myöntämisen perusteeksi mainitaan 'ansiokas työ kaikille tärkeän, terveellisen ja viihtyisän ympäristön puolesta'.

Vihreä kaupunki -mitalit ovat Asuntosäätiön lahjoittamia ja niitä myönnetään aina Vihervuoden yhteydessä. Ensimmäiset mitalit myönnettiin vuonna 1985, jolloin vietettiin ensimmäistä Vihervuotta.

Vihreä kaupunki -mitalin on suunnitellut kuvanveistäjä Heikki Häiväoja. Mitalin etupuolta koristaa puiden ja pensaiden kaunistama kaupunkimiljöö sekä ensimmäisen Vihervuoden tunnus: ”Vihreys – Terveys – Viihtyisyys”. Toinen puoli kuvaa Espoon Kivenlahden Amfi-aluetta, joka on yksi Asuntosäätiön vihreän rakentamisen pääkohteista.

Vihervuosi on ympäristöministeriön nimeämä teemavuosi, jonka tavoitteena on herättää yksittäiset ihmiset, yhteisöt, järjestöt ja yritykset toimimaan paremman ja viihtyisämmän elinympäristön puolesta. Vuoden 2016 pääteemana oli kestävä suomalainen maisema, ja alateemoja olivat mm. kaupunkiviljely ja lähiruoka.